Interjú az új game directorral és a dizájnerekkel

Dyingsoul . Hírek 1007

A kedves olvasóknak ajánlatos bekészíteniük egy adag popcornt és némi üdítőt a következő cikkhez, ugyanis a Diablo Somepage-nek megadatott az a lehetőség, hogy interjút készítsen a Diablo III vezető fejlesztőivel aminek végre közzétették hanganyagból írott formába átültetett változatát. Josh Mosqueira (Diablo III Game Director), Travis Day (Diablo III Game Designer), és Kevin Martens (Diablo III Lead Designer) az interjú kérdéseire adtak válaszokat. Az olvasás nyomon követhetőségének érdekében egy tartalomjegyzéket is készítettem nektek, a linkekre kattintva a fejezetekhez ugorhattok. Kellemes csemegézést!

josh-mosqueira

Fejlesztői Interjú Átirat

Josh Mosqueira és a Blizzard története

Diablo Somepage: Josh, először is gratulálni szeretnék a Diablo III game directori pozícióhoz. A bemutatkozó posztod betekintést biztosított a játékiparban elkövetett munkásságodról; mesélnél nekünk a blizzarddal való kapcsolatodról és a D3 konzol fejlesztési munkálataidról?

Josh: Nos két évvel ezelőtt csatlakoztam a Blizzardhoz, a konzol csapat vezető dizájnereként. A munkálatok elkezdésekor mindössze hárman voltunk: Julia Humphreys konzol producer, Norbert Zeibel vezető programozó és jómagam. Egy-két hónapig mindössze hárman voltunk egyetlen irodában és ahogy megismerkedtünk, valamint a Blizzardot is megismertük, azon gondolkoztunk hogyan fogunk egy olyan nagyszerű játékot megvalósítani konzolon, mint a Diablo III úgy, hogy továbbra is nagyszerű maradjon. Aztán a nyár folyamán először Norbert aztán Julia, majd végül én is besegítettünk a PC-s csapatnak. Mindenki szerette volna, ha minél előbb szállítjuk a D3-t, így Norbert befejezett néhány streames cuccot, én pedig Juliával egész nyáron használhatósági teszteket futtattunk, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a tutorial és a játék eleje annyira király legyen amennyire csak lehet az új játékosok számára. Befejeztem néhány terület felosztását és próbáltam megérteni minél jobban, hogy valójában mi is ez a játék… Majd a konzolra való fejlesztés csak azután kezdődött el igazából, hogy PC-re szállítottuk a játékot. Szóval tavaly óta körülbelül ezen dolgoztam.

Diablo Somepage: A PS3 és Xbox360 verziókon egy csapat dolgozott vagy pedig két különböző?

Josh: Van egy amolyan al-csapatunk, amit mi magunk között csak Csapat 3-nak hívunk Diablós berkeken belül, ez pedig a konzolos fejlesztői csoport.  A PS3-on és a 360-on egyszerre dolgoztunk egy csapattal.

 

Game Director Pozíció

Diablo Somepage: Szóval a Game director pozíciód érvényes a PC és konzol verziójára is a játéknak, ennek következtében teljes mértékben  elsősorban te alakítod az egész játékot?

Josh: Igen, így van. A kapcsolat a két platform között hasonló a Jay által képviselt nézetekkel: mikor ő volt a game director előre látta a dolgok PC-s és konzolos oldalát is. Bár korábban a konzolon kicsit függetlenebbek lehettünk, most az E3 után a figyelmemet arra fogom összpontosítani, hogy mi legyen a következő lépésünk. Az egyik senior dizájnerünket, Jason Bender-t vezető konzolos pozícióba emeltük, így ő fog őrködni a konzolos fáklya felett.

Konzol vs PC fejlesztés

Diablo Somepage: Mit gondolsz a Diablo III eddigi PC és konzol fejlesztésbeli különbségeiről. Van néhány konzol-specifikus funkcionalitás.

Josh: Ez egy egész jó kérdés, de azt hiszem a Blizzard alapvető filozófiája magáért beszél: Amikor egy új játékot készítünk, nem azt kérdezzük  magunktól, hogy “Döntsük el melyik platformon kezdjük a fejlesztést, aztán gondolkodjunk el magán a játékon.” Mi előbb kitaláljuk a játékot, majd aztán tesszük fel a kérdést magunkban “Ez a játék vajon melyik platformon lenne a legkirályabb?”. Ez nagyon fontos volt számomra, különösen, hogy én vezettem a konzolos fejlesztést. Jay azt mondta “Nézd, bármilyen módosítást szükségesnek találsz ahhoz, hogy a Diablo egy kiváló konzolos játékká válhasson, nyugodtan hozd meg a szükséges döntéseket.” Ez az amiért a konzolos verzió némi tuningot kapott a kamera, bukfencezés és skillek terén – gyakorlatilag megpróbáljuk a legjobb Diablo konzol játékot megalkotni, amennyire csak tőlünk telik.

Azt hiszem ez a filozófia még mindig helytálló és ugyanez érvényes a PC vonalra is: megpróbálunk minden tőlünk telhetőt megtenni annak érdekében, hogy ez PC-n is megállja a helyét. Mindkét platformot úgy kezeljük amilyenek: különbözőek, így különböző módon kell ezt tennünk, nem pedig egymás másolataként kezelnünk. Ha egy PC játékot valami nagyszerűvé tesz, akkor abba az irányba haladunk PC-n, ha konzolon a Diablot valami nagyszerű konzoljátékká teszi, akkor a konzol verziót abba az irányba fogjuk terelni.

D3 jellegzetességek konzoltól PC-ig

Diablo Somepage: Korábban beszéltél róla, hogy a bukfenc miért elkerülhetetlen konzolra és miért nem szükséges PC-n.  Voltak más ötletek is, amelyeket hozzáadtatok a konzol játékhoz – gondolok itt többek között arra a kis 6 másodperces buffra, amit bárhol meg lehet szerezni a konzolos verzióban. Van bármi amit először konzolon valósítottatok meg, majd úgy döntöttetek, hogy PC-re is átültetitek?

Josh: Azt hiszem ez igazán fogós kérdés. Ahogy szeptemberben majd a játékosok többet megtanulnak a konzolos játékról már szinte látom magam előtt ahogy a PC-s játékostáborunk azt mondja “Hé, ezt mi is ki szeretnénk próbálni” azt hiszem nyitottak lennénk a néhány változtatás megfontolására.

Jövőbe tekintés

Diablo Somepage: A PC verziót tekintve a jövőben mely főbb területeken szeretnétek fejlesztéseket illetve bővítéseket látni?

Josh: Nos, azt hiszem a csapat, Kevin és Travis itt mellettem, mi mindannyian elmondhatjuk, hogy azon dolgoztunk, hogy a játék előrébb léphessen, fejlődjön. Ahogy korábban is említette, az E3-ról visszatérve a Diablo 3 PC világának bugyraiba fogok elmerülni. A korábbi blogposztomban már említettem, hogy mi a véleményem a játék alapjairól, ami előrébb viszi magát a játékot: ahol a képzeletünkre hagyatkozunk. Szerintem a Diablo egy különleges Akció RPG, amiben a játékosok kemény fából faragott hősökkel, nagyszerű képességekkel rendelkeznek, és mindannyiuknak remek felszerelésük is lehet. Számomra az epic hősök és epic itemek kombinációja jelenti a Diablo élmény szívét.

Nem tudom, hogy a többiek szeretnének-e hozzáfűzni valamit.

Kevin: Korábban tanácsoltam, hogy ugorjunk be Whimsyshire-be és szabadítsuk ki a mackókat, majd népesítsük be velük az egész játékvilágot. [nevetés]

Diablo Somepage: Erről beszélek, így már biztosan egy teljesen más hatást kelthetne a játék, ahogy elképzelem.

Kevin: Josh még nem harapott rá, de nem fogok leszállni róla.

Josh: Azt hiszem ha egyszer talán arra érkeznék az irodámba, hogy az tele van macikkal, meggondolnám a dolgot.

Travis: Elég hátborzongató lenne, virágok meg mackók, egyszerűen zavaró.

Josh: Valószínűleg nem a legjobb ötlet… [nevetés]

Xbox 360 és PS3 Diablo III

Diablo Somepage: Az Xbox 360 verzió ugyanazokkal a tulajdonságokkal rendelkezik majd, mint a PS3-as, vagy lesznek különbségek?

Josh: Nem lesznek különbségek, annak ellenére, hogy rendkívül jó kapcsolatunk van a Sony-val, mi mindig is egyenlően szerettük volna kezelni konzolos játékosainkat. Gyakorlatilag ugyanaz a játékélmény lesz elérhető Xbox 360-on is, mint PS3-on.

Diablo Somepage: A konzoloknak megvan a maguk külön kis hálózatuk. Lesz lehetőségük valamiféle publikus weboldalon keresztül megosztaniuk karaktereik állapotát?

Josh: Azt hiszem ez a PC verzió egyik legnagyobb előnye, ahogyan a battle.net hálózat kezelhető PC-n, ahogyan a játékosok láthatják egymás profilját. mi ezt egy nagyon fontos részének tekintjük az igazi Blizzard élménynek. Sajnos a PlayStation Network és az Xbox Live nincsenek még azon a szinten, hogy egy keresztkapcsolatot megvalósítsunk a Battle.net által. Játékon belül természetesen adott a lehetőség: a friend listán keresztül lekérdezhető a barátaink profilja, viszont ezen kívül nincs más lehetőségünk a profilok megtekintésére. Úgy tűnik ez egy olyan terület, ami majd a következő generációs konzolokon lesz érdekes, amik már kiterjedtebb szociális funkciókkal rendelkeznek majd.

Üzletelés és aukciók a Konzolos D3-on

Diablo Somepage: Igaz az a hír, miszerint sem a PS3 sem az Xbos 360 verziókon nem lesz Arany illetve valódi pénzes aukciós ház sem?

Josh: Ez így igaz, egyik konzol verzión sem lesz semmilyen aukciós ház.

Diablo Somepage: Belegondoltál már abba, hogy a PC verzió megjelenésekor is voltak gondok az Aukciós házzal, vajon hasonló képen tartasz-e attól, hogy a cserebere területén lesznek esetleg problémák konzolon? Lesz bármiféle korlátozás vagy bármikor beugorhat bárki üzletelni egymással a játékban, két PS3 játékost például véve?

Josh: Azt hiszem ez egy jó kérdés. A gyors válasz az lenne, hogy a játékosok bármikor beugorhatnak tradelni kicsit. Kulcsfontosságú szem előtt tartanunk, hogy a konzolos ökoszisztéma teljesen különböző a PC-jétől. A konzolok zárt ökoszisztémát; példának okáért a Microsoft Xbox Live-jára havonta fel kell iratkozni és még az is korlátozva van, hogy hány barátod lehet. Mindez arra enged következtetni, hogy teljesen más a dolgok állása.

Itemizációs átalakítás

Diablo Somepage: Hogy halad az itemizációs átalakítás?

Josh: Belekezdek aztán hagyom, hogy a szakértők és az item ninják befejezzék: Szeretnénk a jövőben a Diablo egyik alappillérének számító elemére összpontosítani, amit mi csak “Loot 2.0″-két emlegetünk. A Diablo mindig is az itemekről szólt. Hogyan tehetjük ezeket kielégítő és összekötő kapoccsá. Így a srácok előhozakodtak néhány igazán remek ötlettel, amit már alig várunk, hogy megosszunk veletek. Travis?

Travis: Van valami pontos dolog, amire kíváncsi vagy, vagy inkább azt szeretnéd, hogy általánosságban beszéljek róla?

Diablo Somepage: Nos emlékszünk még a Twitch.tv-n adott iterjúra, ezért nem szeretném azt másolni. Tulajdonképpen minden érdekel, amire azóta haladtatok… Az egyik kérdésem a legendary itemek skálázására vonatkozna, miszerint adott legendary itemek különböző szintűek is lehetnek. Ez még mindig szerepel az átalakítás terveiben?

Travis: Teljes mértékben. Még mindig rengeteg munkánk van vele. Rengeteg függő darabból áll össze a Diablo-ban található tárgyak és jutalmazási sémák. Azt akarjuk elérni, hogy a legjobb itemek azért legyenek emlékezetesek, mert valami különlegessel szolgálnak, nem csupán nagy számok szerepelnek rajtuk. Nagy munka ez, amit több területen is el kell végeznünk.

A skálázódó legendary itemek fogalma a félreértések elkerülése végett úgy érzem némi magyarázatra szorul: ennek kapcsán nem arról van szó, hogy a tárgy a használójával együtt fejlődik, hanem arról, hogy adott tárgyból magasabb szintű verziót is találhatunk, magasabbat attól, mint amit alacsonyabb szinteken találtunk.

Diablo Somepage: Stimmel, tehát akkor nem Heirloom típusú legendary itemekről beszélünk.

Travis: Pontosan, ezek nem heirloom itemek. Egyébként pedig rengeteg visszajelzést kaptunk. Az emberek nagyon izgatottak, hogy nem csak maximum szintes The Gidbinn-t találhatnak és egy fetish sámánnal együtt cirkálhatnak. Rengeteg újabb és újabb kérdés merül fel fejlesztés kapcsán, mint például milyenek legyenek egyes dolgok? Hogyan generáljunk le 200+ ötletet úgy, hogy mindegyik teljesen egyedi legyen és passzoljon az adott itemhez? Rengeteg munkát végeztünk már ezen a téren, de még mindig van hová nyúlnunk.

Előhozakodtunk néhány elvetemültebb ötlettel is, mint például tartson a Call of the Ancients képesség örökké, váljanak a barbárok permanens társaikká. Agytornászás közben volt néhány ízléses ötletünk is… Mint például mi lenne, ha egy Treasure Goblin követne, ami felveszi a fehér és szürke itemeket, majd néha-néha kidobna a zsákjából egy-egy mágikus tárgyat. Úgy gondoljuk, hogy a képzelet határtalan, igazam van? Azt akarjuk, hogy azért emlékezzetek a tárgyakra, mert valami rendkívüli dolgot tesznek hordozóikkal. Mint például amikor az emberek arról beszélnek, hogy a Windforce a Diablo 2-ben egy teljesen egyedi effekttel rendelkezett. Ez az amit újra foganatosítani szeretnénk a játékban.

Itemizációs átalakítás ütemterv

Diablo Somepage: Lehetséges, hogy ez még a 2013-as Blizzcon előtt napvilágot lát majd, vagy csak az után van rá esély, hogy megjelenjen ez a javítás?

Kevin: “It’s done when it’s done.” -Blizzard mottó, annyit tesz, hogy “Kész lesz, amikor elkészül” a szerk –

Diablo Somepage: Ebben egyet értük.

Travis: Sokáig fog tartani, valószínűleg csak Blizzcon után adjuk ki. A játékosok ne úgy tekintsenek erre, mint egy falatkára, amikor érkezik ez egy hatalmas nagy változás lesz a játék rendszerében, nem pedig egy kis alamizsna amit el lehetne morzsálni.

Josh: Így igaz. Több szempontból is megvizsgáljuk a lootkérdést. Ahogyan Travis is mondta, több függő darabja is van a kirakósnak; nem csak az adott itemeket nézzük, hanem a teljes palettát is figyelembe vesszük. Hogy mindenki valóban átérezhesse a változás súlyosságát, majd egyszerre kell átadnunk a játékosoknak ezt a tartalmat.

Tradelhető vs. Soulbound itemek

Diablo Somepage: Travis, te korábban beszéltél arról, hogy a saját lootot is nagyszerűvé akarod tenni, ez hogy kivitelezhető amellett, hogy a kereskedelem a játék szerves része? Mit szólnál ahhoz, hogy egy már meglévő item valamilyen módon még erősebbé válhatna? Valami hasonló, mint a Marquise gemekkel tűzdelt tárgyak; amint fejleszted őket ideiglenesen soulboundossá válnak — aztán ezt a fejlesztést  nagyobb gold összegek árán eltávolíthatod. Ebben az irányban mi az álláspontotok?

Travis: Ez egy olyan dolog, ami évekkel ezelőtt jött fel bennem, a World of Warcrafton való munkálatok során. A probléma ott van, hogy ha elkezded keskenyíteni a vonalat a között hogy mi tradelhető és mi nem, megöljük a célját az egész dolognak. Például ha felteszem magamnak a kérdést: Mi lenne, ha eladhatnám a Marquise gememet? Az egésznek a lényege az lenne, hogy megbecsüljük, értékeljük azt, amink van. Például a Marquise gem jó, mert szereted és jó a karakterednek is, vagy esetleg nem jó. Nincs helye annak, hogy valami féle úton-módon levehető legyen például a Marquise gemekről a soulbound tulajdonság.

Diablo Somepage: Pontosítanom kellett volna, arra az ötletre céloztam, miszerint a tárgyak, amikbe Marquise gemek mennek nem tradelhetőek. Ezért ezek az itemek valahogyan még erősebbek lennének az ilyen gemekkel, persze megfelelő összegért a gem eltávolítása után tradelhetővé válik ismét.

Travis: Óh, így már értem.

Diablo Somepage: Ebből kiindulva: lehet-e valami, ami remekül hat, de az eltávolítása büntetéssel vagy nagy költséggel járna, akár gold sink szempontból nézve is?

Travis: Egyértelműen keresünk olyan utakat, melyekre lépve a játékos módosíthatja meglévő tárgyat, mindezt persze nagy áron, hiszen ezek a tárgyak többé nem lehetnének tradelhetőek. Ez egy olyan ötlet, amellyel még kísérletezünk, de rendkívül ígéretesnek tűnik. Ez egy olyan opció lenne, amivel a gazdaságból kivehetőek az itemek, de egyáltalán nem negatív irányban, hanem a játékos számára egy sokkal kelemesebb érzést kölcsönöz: tisztában vagy vele, hogy nem tradelhető, de így sokkal királyabb is az item.

Gold süllyesztők hozzáadása

Diablo Somepage: Ezen felül van még bármi más, amit gold kivonás gyanánt szeretnétek megvalósítani? Mindezt pedig az itemizáció átalakításától elkülönítve vagy inkább annak részeként szeretnétek megvalósítani?

Travis: A gold süllyesztő dolog megvalósítása egyértelműen egy olyan dolog, amin szeretnénk felül kerekedni ahogy csak tőlünk telik. Az infláció bizonyos méreteket ölt, mivel több arany kerül be a rendszerbe, mint amennyi kivonásra kerül. Megpróbáljuk ezt normalizálni amennyire csak tudjuk.

Időnként megpróbálunk dolgokat, mint például nagyszerű néhány craft recepttel bővülni, ezért is adtuk hozzá az archon armorokat és azokat a drágán craftolhat Marquise gemeket. Ez nagyban segít a játékosok goldjának kivezetésében, hiszen jó helyet találhatnak a pénzük tárgyara váltásának. Több ilyen kivonás mindig is jobb lenne, ezért idővel valószínűleg folytatjuk az efféle tartalmak hozzáadását, hogy a játékosoknak több lehetőségük legyen arra, hogy mihez is kezdjenek játékbeli pénzükkel.

2 milliárd goldos aukciós ház limit

Diablo Somepage: Elképzelhető, hogy a 2 milliárdos limitet az aukciós házban felemelitek a jövőben?

Travis: Ez a kérdés bennünk is gyakorta felmerül. Mindenképpen szeretnénk foglalkozni a dologgal, de sajnos ez nem egy táblázatbeli érték, amihez csak úgy hozzádobhatnánk néhány nullát. Azt mondanám, hogy mindenképpen szeretnénk emelni, de jelenleg nincsenek azonnali bevethető javításunk ezen a téren.

Skill balance

Diablo Somepage: Wyatt Cheng a Twitch.tv-ben adott interjú során megemlítette azt a skill modellt, amit még a D3 bétája alatt használtatok. Elképzelhető, hogy a közeljövőben afelé a modell felé fogtok orientálódni a skillek terén? Vagy inkább egyenként nézitek át a skilleket és úgy döntitek el, hogy mi az amit a leginkább meg kell változtatnotok?

Travis: Ehhez kapcsolódóan rengeteg belső adatunk van. Tulajdonképpen nagyon odafigyelünk arra, hogy a játékosok mely képességeket használják szívesen és melyeket kevésbé, ezeknek pedig az okaival is tisztában vagyunk. Például miért is használják a játékosok a Sprint – Run Like the Wind-et? Óh persze azért, mert a Battle Rage – Into the Fray-el összehangolva képesek elég furyt generálni a Whirlwind használatához és így tovább. Rövid távon azt gondolom, hogy a játékosoknak megpróbáltunk biztosítani egy nyitottabb build diverzitást. A célunk az lenne, hogy a játékosoknak nagyobb szabadságot adjunk abban a kérdésben, hogy ők hogyan szeretnének játszani és hogy a játékstílusuk miatt ne érezzék magukat kellemetlenül. Az, hogy a játékosok változtathatnak a játékstílusukon akár minden nap megújuló játékélményt is jelenthet.

Ez egy folyamatos küzdelem számunkra: arra fektetjük a legnagyobb hangsúlyt, hogy megtaláljuk a legkevesebbet használt képességeket és ahelyett, hogy ezeket eltávolítanánk, megpróbáljuk valamilyen módon csábítóbbá varázsolni őket.  Ebben a témában rengeteg változást hoztak az 1.0.4 és 1.0.5 stb javítások. Például a Demon Hunter és Witch doctor nagyon sok jó builddel rendelkezik, melyek különbözőek. Az érem másik oldalán a Barbár és a Wizard áll, ahol már sokkal kevesebbnek tűnik a lehetőségek száma.

Visszatérve arra a kérdésre, hogy milyen modell alapján finomhangoljuk a változtatásokat: “Hogyan jutottunk el ezekhez a számokhoz? Miért hoztunk meg bizonyos döntéseket? Biztos, hogy helyesen tettük? Újra ki kellene értékelnünk ezeket?” ha bizonyos esetekben tévedünk, akkor “Igen, ezt rosszul gondoltuk és újra át kell gondolnunk mit kezdjünk a dolgokkal.” A Sprint – Run Like the Wind és Energy Twister – Wicked Wind két tökéletes példa. Többször is megismételtem már azt a kijelentésemet, hogy ahol csak tornádó van, azt elszúrjuk, hiszen ez egy tornádó, ami mindent gajra vág. [Nevetés] Így újra ki kell értékelnünk, hogy “mi legyen ezeknek a hatása, hogyan egyensúlyozzuk ki ezeket?” Mely döntések vezettek minket arra, hogy ezeket a számokat így alakítsuk? Elismerjük mikor valamit hibázunk és megpróbáljuk újra kiértékelni a dolgokat és más szemszögből is vizsgálódni. Megnézzük milyeneknek kellene lenniük a számoknak, ezt pedig nem csak elképzelt játék alapján, hanem élő, igazi adatok alapján tesszük.

Achievementek és Statisztikák

Diablo Somepage: Elképzelhető, hogy a jövőben újabb achievementeket adtok a játékhoz, vagy ez inkább olyan dolog, amit csak valamely nagyobb játékelem hozzáadása után (mint például kiegészítő) fogtok hozzáadni?

Kevin: Jelenleg nincsenek tervben új achievementek.

Diablo Somepage: Van esély arra, hogy olyan statisztikákhoz férhessenek hozzá a játékosok, mint a World of Warcraftban lévő millió fajta statisztika: miket csináltál eddig, hányszor öltél meg egy tipikus bosst és hasonlók. Bármi, amit nyomonkövettek elképzelhető, hogy megtekinthető lesz a játékosok számára?

Kevin: Vannak  dolgok, amiket a WoW-hoz hasonlóan a D3 is nyomonkövet, van olyan dolog is, amit a D3 igen, de a WoW nem követ, de  van olyan is amit a WoW naplóz, de a D3 nem és így tovább. Korábban ez már nálunk beszédtéma volt, de úgy gondoljuk a dizájn szempontjából most nem ez a legfontosabb. A Diablo jövőjére nézve még rengeteg dolgot kell megtennünk a játékért, de ezeket az adatokat elképzelhető, hogy felhasználjuk jövőbeli új achievementek készítésére, amik ettől érdekesebbek is lennének. De a jelenlegi játékban minden statisztika megtalálható, amit mi fontosnak tartunk.

Multiplayer Public Játékok

Diablo Somepage: A többjátékos módot rengeteg változás érte az 1.0.8-as javításban, ezért most többen is játszanak public játékot is. Többen is panaszkodtak amiatt, hogy a játék, amibe beléptek már félig letarolt volt vagy hogy fő célpontok már befejezettek voltak. Van bármiféle tervezek ez ügyben a matchmaking fejlesztésére?

Kevin: Igen, van rá néhány ötletünk. PErsze azt kell mondjam, hogy ezek még nem szikla szilárd tervek, de mindenképpen szeretnénk javítani a helyzeten. Mi magunk is tapasztaltuk már, ahogyan beléptünk egy-egy public játékba, hogy halott volt a keywarden és ugráltunk egyik játékból a másikba. Megpróbálunk minden tőlünk telhetőt megtenni ez ügyben.

Diablo Somepage: Megesik, hogy néhány játékban egyesek elvándorolnak, a barbárok pedig valahol elől pörögnek. Van bármiféle ötletetek arra vonatkozóan, hogyan bátorítsátok a játékosokat arra, hogy együtt mozogjanak? Mit szólnátok egy olyan ötlethez, hogy ha a csapat 3/4 része együtt van, de egy elkóborolt, akkor az az egy játékos csökkentett tapasztalati pontot vagy dropot kap csak?

Kevin: Ilyesmit mi magunk már megbeszéltünk és teszteltünk is és ugyancsak bonyolítja a dolgokat. Vannak sajnos olyan helyzetek, mint például el kell menekülnie egy-egy gyengébb játékosnak, vagy egy lagg miatt valaki lemarad. Ezekben az esetekben bizonyára idegesítő lenne ez a büntetés. Hogy rövidre fogjuk, néhny skill változtatás ami a Whirlwind – Sprint kombón kívül más buildeket ugyanolyan hatásossá tenne, részlegesen megoldaná a problémát. Olyan megoldáson is gondolkoztunk, amely lehetővé tenné a játékosoknak azt, hogy bárhonnan közvetlenül egymásra ugorjanak ahelyett, hogy először visszamennének a városba, majd onnan a játékosokhoz.

Solo vs. Multiplayer

Diablo Somepage: A tartalom nehézségét tekintve láthatju, hogy például az überezés bár egyedül is kivitelezhető, de csapatban sokkal könnyebb. Ilyesmi új tartalmakra számíthatunka  továbbiakban vagy inkább a solo játékvitelt szeretnétek erősíteni?

Kevin: Nem akarjuk az embereket arra kényszeríteni, hogy másokkal együtt játszanak, de úgy érezzük, hogy több játékossal mindenképp jobb a játékélmény, de semmiképpen sem zárjuk ki a magányos farkasok létjogosultságát. Az elkövetkező új tartalmakban mindkét csoport megleli majd örömét. Semmiképpen nem rossz egyedül játszani, de meglesz az a néhai érzés, hogy “Ájj most de jó lenne kicsit csapatban játszani”, de ez az érzés nem lesz állandó inkább csak néhai. Olyan tartalomnak is mindenképp helye van a játékban ami könnyen solozható vagy soloban még jobb. Ez egy mozgalmas játék, ahol néha magányosnak érezheted magad ha egyedül játszol, de mi mindenképp azt akarjuk, hogy ne légy magányos és ha úgy intézzük a dolgokat, hogy több játékossal nagyobb a móka is, akkor mindenképp kellemesebb a játék.

Nem zárjuk ki egyiknek sem a lehetőségét, mindkettő érvényes de úgy gondolom, hogy jobb élményt nyújt, ha barátokkal vagy akár idegenekkel együtt játszik az ember.

Monster Affixek

Diablo Somepage: Szívesen látnánk új monster affixeket a játékban. Elképzelhető, hogy a jövőben felbukkan majd itt-ott egy-két új affix vagy akár egyszerre mondjuk 5 új is bevezetésre kerülhet?

Kevin: Pontosan, ezek mindenképpen bevezetésre kerülnek azt mondanám, hogy ezek olyan dolgok, amelyek mindenképp hozzájárulnak majd a Diablo jövőjéhez. Ezek viszont nem olyan dolgok, amiket majd egyesével adogatunk hozzá a játékhoz.  A különlegesebb szörnyek majd mindenképp kapnak olyan tulajdonságokat, amik affixnek tűnhetnek, néha pedig előre meghatározott speciális képességekkel fognak megjelenni. Ezek a dolgok a jövőben bevezetésre kerülnek majd.

Harcmodor és Monster Affixek

Diablo Somepage: Wyatt Cheng korábban hosszasan beszélt arról a témáról, hogy a szörnyek mekkora sebzést okoznak a játékosoknak pedig milyen öngyógyító képességeik vannak a life steal és life on hit képében, amik manapság nagyon erősnek hatnak. Elképzelhető, hogy a monster affixek kapcsán oly módon is kihívást okozhatnának, hogy mondjuk a játékosok az LS és LoH segítségével csak maximum 50%-ig gyógyíthatják fel magukat bizonyos ellenfeleken?

Travis: Igen, elképzelhető olyan monster affix, amely befolyással van az életlopó tulajdonságokra. De jobb lenne feltennünk azt a kérdést, hogy ez biztosan kívánatos dolog számunkra? Tulajdonképpen az a probléma — amit legalább is Wyatt problémaként említett, ahogyan az ellenfelek osztják a sebzést a játékosokra azzal szemben ahogyan a játékosok szívják az életet az ellenfelekből és bizonyos esetekben a kettő kombinációja oda vezethet, hogy annyira sok életet szív a játékos, hogy egyszerűen halhatatlanná válik. Ezt meglehetősen nehéz egyetlen affixxel ellensúlyozni, hiszen nem akarunk olyan eseteket, hogy “99%-ban minden frankó és egyszerű, de amint meglátom azt a bizonyos monster affixet, mindig meghalok, mert az életszívásom hatástalan.” A harc kihívásai terén mindenképp van helye újabb affixeknek, hiszen ez percről percre, ellenfélről ellenfélre más más kihívásokat állít a játékosok elé. Minden esetre a bejövő sebzés és bejövő gyógyulás terén mindenképp alapvető szinten kell dolgoznunk és ez pedig az egész játékra hatással van, nem csak egyes elemeire.

Kevin: Némileg kiegészíteném Travist amellett, hogy egyetértek vele mindenben. Mindezt úgy kell megvalósítanunk ha monster affixekről beszélünk, hogy azok a tulajdonságok első ránézésre is látszódjanak az ellenfeleken, ne pedig csak hosszas püfölés után jöjjünk rá képességeikre. Ezt persze megtehetjük vizuális effektekkel vagy akár karaktereinkre helyezett debuffokkal is, amik egyértelművé teszik a helyzetet. Szóval olyan tulajdonságot nem akarunk egy szörnyön tudni, mint például “life regen on hit” mert abból semmi nem látszik a szörnyön és nem derül ki belőle, hogy mennyire veszélyes. Pláne mivel a játékmenet általában rendkívül gyors, ezért az ilyen affixeknek letisztultaknak kell lenniük.

Bossokból származó jutalom

Diablo Somepage: Szóba került egy érdekes téma az actvégi főellenségek kapcsán. Azt hiszem ez egészen visszanyúlik a boss vagy elit kérdéskörhöz, mire szeretnétek ösztönözni az embereket ennek kapcsán? Esetleg valami rövidtávú megoldás bevezetésére van esély? Mondjuk a bossok megölése 5 valorral adhatna jó nagy adag tapasztalati pontot.

Kevin: Igen, rengeteg a megjegyzés a bossokra vonatkozóan. Miért harcoljunk bossokkal elitek helyett kérdésre egészen más a válasz a diablo előző verzióihoz képest. Az alap D3-ban a bossok nem a legnagyobb kihívást jelentették, inkább egy emlékezetes pillanatát annak, hogy egy újabb pokolbéli urat küzdöttünk le. Más játékokhoz képest ez az élmény itt mindenképp egyedi. Az igazi kihívást az elitek jelentik, amik gyakran sokkal nehezebben küzdhetőek le, mint a főellenségek. Általában mikor egy keményen szkriptelt részhez érünk a fejlesztésben, mindig a játék megjelenése után jutnak eszünkbe a legjobb ötletek, amelyekkel persze vissza is térünk a játékhoz néhány javítás képében. Ez persze nem a legfőbb prioritású dolog.

Ha majd a konzolos verziót megkapjátok, megtapasztalhattok némi újítást a boss harcokban, amiket később lehet, hogy visszavezetünk PC-re is. A jövőben érkező bossok készítésekor pedig mindenképp felhasználjuk majd eddigi tapasztalatainkat annak érdekében, hogy jobb élményt nyújtsanak. Nem valószínű, hogy rövidtávú foltozgatást adnánk ki a bossokra nézve, egyébként sem tudod őket túl gyakran megölni, jobb az elitvadászatra hajtani véleményem szerint. Egyébiránt igen, egyetértek azzal, hogy a jutalmazás bossok esetén lehetne jobb.

[Interjú vége.]

forrás: diablo somepage

Comments (37)

  • avatar

    Criminalheadz

    |

    [reply]@Adam (#35):[/reply]Hát igen… A Blizz ezt annyival tudná orvosolni, ha a kliens felől “sokáig” nincs response time akkor lelövi a klienst, és úgyanúgy fordítva is akár. Ezzel drasztikusan csökkenthető lenne a halálozási arány, mert gondolom én se vagy más se lagba akar meghalni, én inkább meghalok egy csontitól, mint egy szaros lagtól… amiről ugye a játékos nem tehet, de még a szolgáltató se mindig. Ezzel szemben a Blizz megtehetné. Ha lesz majd egy kis kedvem fel is teszem nekik majd a kérdést, hogy nem-e akarnak valami hasonló félét, vagy kivitelezhető lenne-e?! Béke.

    Reply

  • avatar

    Criminalheadz

    |

    [reply]@Abiondi (#34):[/reply]Hát az elég gáz már ne haragudj, de nekem mióta kijött a játék is csak azért volt lagom, mert neteztek itthon izomból vagy szerveroldal miatt (40 ms-től több nem nagyon van)… Akinek meg nem telik normális, stabil netre az meg jobb is, ha nem játszik HC-t… Aki meg mégis belevágja a fejszéjét a nagy fába és bedől az vessen magára.. : )

    Reply

  • avatar

    Adam

    |

    vicces..a minap is mentünk egy 4-fős csapatban…aztán egyszer csak 3-an meghaltunk, néztünk is, hogy miért..mert szinte nem volt semmi a közelben..látszólag….Egyetlen egy HC karaktert indítottam anno..bele is halt a lagba..

    Reply

  • avatar

    Abiondi

    |

    [reply]@anto89 (#33):[/reply]Nekem a latency állandósult 1000 és 3000 között.
    Mondanom sem kell, nem véletlenül nincs HC karim. Így is meghalok naponta 4-5 alkalommal úgy, hogy elvileg már tök máshol voltam mint a hullám :o

    Reply

  • avatar

    anto89

    |

    [reply]@Xeper (#32):[/reply]txt – akart lenni csak már eléggé hulla voltam. Gondoltam erre is (leszámítva azt ,hogy 2éve pont úgy néztem direkt gépet ,hogy jóval a hivatalos ajánlott gép fölöttit vegyek) a gond csak az ,hogy akárhogy veszem le ugyanúgy szaggat + ha 1edül a városba sétafikálok akkor is, illetve olyan szinten random és összevissza csinálja ,hogy semmilyen logikus magyarázat nem jutott az eszembe…

    Reply

  • avatar

    Xeper

    |

    [reply]@anto89 (#27):[/reply]Gondolom a “több szörny=több effekt” dolog megfogja a gépedet. Ez nem hiba, eddig valószínűleg határon mozgott a sima futás nálad. Egy pdf file átírása pedig eléggé furcsán hangzik, futási sebességet kizártnak tartom, hogy befolyásolna.

    Reply

  • avatar

    Ljerk

    |

    Nyilván ha jót akarnak maguknak, tisztába kell rakniuk először is, hogy mit akarnak tenni a következő kiegészítőbe (mivel azért fizetni kell, valószínüleg oda teszik a a tervezett változtatások nagy részét). A loot 2.0 a mostani rendszer javítását és a kiegészítővel érkező változtatások előszelét fogja tartalmazni.

    Jó ideje nem játszok – ez a korlátolt 6 spell a WoW-hoz képest egy kalap …..

    Reply

  • avatar

    luciferkE87

    |

    Ha ilyen sokára fog jönni az itemizáció sztem elképzelhető, hogy addig ki fognak adni pár módosítást a jelenlegi rendszerre. Valóban ez képezi a játék magját és sokan e miatt (is) hagyják abba a játékot. Ez meg ugye nekik sem jó így, és éppen e miatt kell addig is valamit kezdeniük ezzel az egésszel, még ha csak ideiglenesen is, amíg meg nem érkezik ez a “loot 2.0″.

    Reply

  • avatar

    Professor J

    |

    [reply]@Azareus (#28):[/reply]Kiegészítőről még csak annyit tudni, hogy lesz, talán idén a Blizzconon bejelentik a kieget.

    Reply

  • avatar

    Azareus

    |

    Szimpatikus amit mondanak, én csak arra kaptam fel a fejem hogy az itemizációs patchet csak blizzcon után, karácsonyra kapjuk meg! :( Elég szomorú és akkor mikor lesz kieg???

    Reply

  • avatar

    anto89

    |

    [reply]@Dyingsoul (#26):[/reply]Olvastam utána külföldi oldalakon is és máshol is megjelent csak nekik segít ha átírnak 1 pdf filet , nálam ez sem működik.Gép azóta újra lett rakva legfrissebb driver minden.Eddig fullon ment szaggatás nélkül most teljes káoszban van …

    Reply

  • avatar

    Dyingsoul

    |

    [reply]@anto89 (#25):[/reply]Ez a probléma szerintem csak nálad áll fenn, legalábbis mástól ilyet még nem hallottam.

    Reply

  • avatar

    anto89

    |

    Nem tudja valaki esetleg ,hogy azt mikorra tervezik kijavítani ,hogy 1.08óta olyan hihetetlen módon szaggat az egész játék ,hogy élvezhetetlen ?

    Reply

  • avatar

    mikroman

    |

    [reply]@Szotyi (#22):[/reply]A konzolos verzió offline IS játszható lesz és nem csak offline módban. Az meg hogy hogyan akarják kivitelezni még nem egyértelmű. Ha ugyanaz a “régió” és karakter offline és online-ban, csak amikor online lesz akkor szinkronizál, akkor ott is a bukta. Offline lehet garázdálodni a “Véletlen” item droppal is akár. Az offline legyártott, vagy sokszorosított itemek adás-vétele meg nehezebben azonosítható mikor online lesz esetleg a karakter. Az online adásvétel és tevékenység nyomon követhető. A hülye elméleteid meg nem tudom honnan szökkentek a kobakodba, de elég vadak. Botok vannak és nem elég hatékony a szűrésük, de nem túl sanszos, hogy bármi “céges” item generálás lenne. A paypal fióknak meg van gazdája és bankszámlával kapcsolata többnyire, így valamennyire azért nevesített. Neked mint Pénzes Günthernek viszont semmi közöd a partnered valós személyazonosságához. Veszettül nem érdekel, hogy kitől veszek bármit is és rossznéven venném, ha egy játékban a valós nevem és adataim széleskörüen elérhetőek lennének..

    A WOw és a starcraft 2 elég erős online játékosbázissal rendelkezik. Mellesleg a multi részük a jelentős. Ehhez egyrészt nem nagyon tudok teljes értékű tört szerverről, másrészt sc2-nél értelmetlen is. Max a campaign, vagy solo multi résznél lenne értelme. Vagy ha több fajjal is játszanák. jelenleg csapatjátéknál elég egy jogtiszta sé teljes értelmű résztvevő. Csapatjátékot ingyenes játékosok is nyomhatnak így akár ladderben is. Mondhatni kicsi a haszna bármiféle tört bnet szerver generálási kisérletnek.

    Az egyszer fizetős valós rendszeres ÚJ tartalmas játékra meg mondj már példát! Amikor megvetted a játékot, akkor az adott pillanatban aktuális játék elérhetőségének és használásának jogát vetted meg és semmi rendszeres új tartalom nincs beigérve/garantálva. Komolyan mondom iszonyat irreális elvárásaid vannak.
    Közel állsz ahhoz a réteghez (?) ami szerint ha RMAH van, akkor a Blizz lenyúlja a pénzed, ha nincs, akkor kicseszik veled, ha ladder van, akkor többször akar meglopni, ha patchel az komolytalan, ha nem patchel akkor leszarja a PC-t, ha kieget ad ki, akkor újra le akarja nyúlni a pénzed, ha késik a kieg, akkor leszarja a játékosok igényeit. Istenem… Az ilyen emberek mindig is morgolódni fognak a nagy semmi miatt is. “Most mé nincs változás? Most miért változiiik? ” Játszál kedvedre, vagy hagyd abba, de a komolytalan agyalást és elégedetlenkedést vedd picit szűkebbre! Esetleg jelezd, hogy 500 karakternyi demagóg okosság következik! :)

    Elég sokat tettek azért, hogy a CAsual és Bloody Steeve-ek is megkapják amit akarnak:
    – inferno nerf ciklusok hosszú sora
    – skill buffok
    – patchenkénti droprate sokszorozás
    – Legendary itemek túltápolása, csak “mer’ kevés a legend-set a karakteren” a casualok szerint (is).
    – überezés
    – Monster power és normálisabb Party XP bónusz rendszer (meg HP nerf a partytagok arányában)
    – craft tervek szinte ingyen, jól craftolható account bound itemek
    – Magatalálósan és kirunolt goldból AH-ban is elérhető közepoes MP szintig is hatékony itemek minden kasztra (bár ez a fenti sok-siok nerf és skill buff folyománya, meg a sokdrop buffé)
    A CAsual és lustadisznyó réteg popsija már így is szép fényesre van nyalva, a megszállottabb játékosokat meg olyan nagy divat lett “nolife hülyekocka” jelleggel fikázni az előbbi rétegeknek. Az ilyen örök elégedetlen réteget jobb lenne végleg elveszítenie a játéknak, de ezek makacsul megtapadnak a szervereken, vagy miután abbahagyták azután is fel-felbukkannak a trollbarlangban (azaz fórumokon). Csak tudnám minek…

    Reply

  • avatar

    Orpheus

    |

    Beszélhettek volna valami azért a ladderről..

    1,5 évente lehetne reset, de úgyis készülnek valamire, csak úgysem mondják el sokszor a felét sem ezeknek az ötleteknek.

    Reply

  • avatar

    Szotyi

    |

    [reply]@mikroman (#19):[/reply]”- offline mód: ami offline játszható az el is lopható. PC-n ennek nagy a “hagyománya”, így ott ez nem lesz. Konzolon kisebb a súlya a wareznek (?), így oda beteszik, de mivel offline is mehet, így nincs AH. Ez kb annyi, hogy nem vállal felelősséget az ilyenoffline képes kereskedésekért a blizz. Vagy költséges/macerás ellenőrizni az offline játékot, így mindenki csak saját felelősségre.”
    Ja mert a wow-ot megvédte az online, vagy a starcraftot… :D:D:D konzolon pont ugyanúgy kb. 6perc átírni a dvd-d ugyanabban a meghajtóban ha valakinek épp az kell.
    Nem vállal felelősséget az offline kereskedésért ? Könyörgöm, miért az online-ért vállal ? Szerinted mégis miért megy név nélkül minden adás-vétel, ellentétben a világ bármely más aukciós házával ? Nehogy kiderülhessen hogy nem is gémer teszi be a százmillás, milliárdos cuccokat, ami után nem 15%ketyeg….(?)
    Offline játékmeneten te mit akarsz ellenőrizni ember ? Feltelepíted lemezről, bekapcsolod és megy. Áruld már el, hogy törik fel a gépedet, ha fel sem mész a netre vele, vagy hogy jönnek képbe botosok, csalók, vagy lopják el az accountodat, ami itt mind van. Írjál már pár szót erről ! Ah meg nem is kellene maradjunk annyiban ha lenne egy normális dobás. Évente 2-3 frissítést letöltesz mint régen és menne minden, nézd meg most ! Hardcore az első lag-ig, vagy net szakadásig vagy áramszünetig :D:D:D röhej.
    Mennek kezdetektől fogva oldalszám a kékek, karbantartások, akadozások, hol az ah nem megy, mindig van valami mizéria. Na mindezek megoldásáról a mai napig egy szó nem hangzik el…
    “Nem is elvárható egy egyszer megvett/nem havidíjas játéknál a folyamatos tartalom bővítés” ??? nézz már szét az online játékok között ebben a kategóriában, elárulom, legkésőbb havonta van valami event, +húsvét, karácsony stb. és folyamatosan bővülnek. Pontosan a kényszer online miatt várható el, ha már ennyire rájuk vagyunk utalva, akkor fejlesszenek, bővítsenek szolgáltassanak, mi mikor megvettük ezt a játékot teljesítettünk fizettünk, az ő oldaluk rezeg !
    A tejszínhab amiről beszélsz egy kávé tetejére való nem jutott ha a dobásokat nézem az elmúlt egy évben, és marhára nem voltam türelmetlen úgy érzem… Ha téged a büntetések motiválnak ez szintén egy más kategória, erre nem térek ki, miután segíteni úgysem tudok rajta.

    Reply

  • avatar

    chaoslord3

    |

    Amúgy ez jó, csak úgy néz ki hogy a BlizzCon nov. 8 és 9.-én lesz nah ha ezután jön ki azt nagyon fasza lesz fél évet kell várni az 1.0.8-as után? vagy betesznek majd még vmi tessék lássék “patchet”??

    Reply

  • avatar

    Bago

    |

    [reply]@Hartrog (#18):[/reply]HI ! A régi motorost nem a játékok szempontjából értettem :) mivel jó sok éve játszom már :P a patch természetesen ( mindenki ) tudja mire szolgál. Csakhogy a foltozgatás nem érdekel, mivel az a később kiderülő hibák problémák kiküszöbölésére, és egyéb kissebb, nagyobb dolgok beépítésére van, és igen valami kiegészítőre várnék. Pontosan ez van, és azt hogy nem csak meghallgatják a játékosokat, hanem úgy is tesznek, nem pedig hülyére akarják venni,holott lényegében más dolog miatt nem tesznek úgy ahogy mi is szeretnénk, vagy csak sokára után lásd : minden item beazonosítása egy gombbal :) ( baromi nehéz lehetett megcsinálni ) csakhát ha az ember az itemek beazonosításával foglakozik azzal megy az idő, értsd addig nem jön se XP, se gold,se item csak állsz. Okosan ki van ez találva :D és manapság a cégek rengetek ügyvédet, és psichológust, szakértőt használnak fel akik bankárokat megszégyenítő pontossággal számolják ki , hogy lehet nekik a legjövedelmezőbb. Legtöbbször ezeket a FREE GAME, és csakis online kategóriánál vetik be, dehát semmi sincs ingyen sőt a végén sokkal sokkal többe kerül mint mikor megveszed a boltban a teljes dobozolt gamét.Rengeteg játékban van hogy megvitattuk a játékosokkal mi lenne a legjobb és itt van tadam!!! Hatalmas mellénnyel kijelentik, hogy mi meghallgattuk a gémereket. Aztán valamiért mikor játszanak valahogy sose úgy sül el :D Mert amit az egyik oldalon adnak valahonnan elveszik, és így megint valami nem tetszik, még EVE onlineban is ez megy, és mikor szóvátaesszük az a válasz, hogy ti akartátok mindenkinek nem tetszhet!. A játékipar nagyon komoly üzletággá fejlődte ki magát, de ne felejtsük el, hogy mind2 fél szeretne jól járni. PVP-re nem tudom…. Ha nagyon PVP-ni akarok akkor előveszem az EVE-onlinet, vagy a MechWarrior onlinet, de valahogy itt D3 ban nem érzek rá késztetést :) Mindenesetre nagyon kíváncsi leszek mi leszennek a vége majd a jövőben mit tesz a Blizz.

    Reply

  • avatar

    mikroman

    |

    [reply]@Bago (#17):[/reply]Ej de sokat írtok :)
    Próbálok rövid lenni, de ebben gyenge vagyok…
    – offline mód: ami offline játszható az el is lopható. PC-n ennek nagy a “hagyománya”, így ott ez nem lesz. Konzolon kisebb a súlya a wareznek (?), így oda beteszik, de mivel offline is mehet, így nincs AH. Ez kb annyi, hogy nem vállal felelősséget az ilyenoffline képes kereskedésekért a blizz. Vagy költséges/macerás ellenőrizni az offline játékot, így mindenki csak saját felelősségre.
    – új tartalom: ez kiegben lesz. A patchek csak javítások és kisebb-nagyobb kiegészítések a már meglévő tartalomnál. Nem is elvárható egy egyszer megvett/nem havidíjas játéknál a folyamatos tartalom bővítés.
    – értékes item: nekem esett több értékes item is. Amikor pottyant, akkor volt értéke. Most a fele brim, vagy olcsó párszázezres 1-2 milliós tétel lenne. MIndig annak van ára, amiből kevés van. A sokmilliárd játékóra után már sokkal magasabban van a “ritka roll” küszöb. Az a gond egyesekkel, hogy azonnal MP10-en könnyen haladó karaktert akarnak. Mi a fenének terjedt el az, hogy MP10-en kell farmolni? Az a végső (legnehezebb) szint. Enenk ellenére kisebb goldból is lehet ott runolni, bár talán nem ugyanolyan gyorsan mint a milliárdos költségvetésből. 50, vagy 100 milla MP10-re? Nevetséges. Az kb 2-2,5 (vagy 1-1,25 50 millánál) euró. A maximális szinten runolásért. Kiábrándító. MOndjuk ennek egyrészt a sok bot az oka (nyomott gold/euro árfolyam), másrészt a kevés belépő. A legtöbben ennél jobb itemeket keresnek már.

    Összesítve olyasmin problémáztok néha, amiből csak ti csináltok gondot. Kb ilyen kategória: “jajj, a héten egyszer nem tudtam desszertet venni az ebéd mellé az étteremben”. Ja, komoly lelki válság vazze’! :)

    edit:
    “a srác 1 óra 17 perc alatt verte le Diablót”
    MEg is érdemelte a szar dropot. Aki ilyen felszereléssel ment neki diablonak, az megérdemli a szemetet. Nem arra a nehézségre való. Más dolog, hogy volt aki kb felszerelés nélkül/mezttelenül nyomta le. Ott nem a sebesség és a drop volt a cél. Fél óra alatt lejár a valor. Ami ennyi idő alatt nincs meg, azt nem “Jutalmazni” hanem büntetni kellene. Pl idő alapon exponenciálisan növekvő enrage sebzéssel, vagy instant full heal-lel a bossnál egy idő után.

    Reply

  • avatar

    Hartrog

    |

    [reply]@Bago (#17):[/reply]Szia. Tényleg érzékelhető egy kicsit, h nem vagy régi motoros. Akkor tudnád, h olyan apróságok, h új kaszt, vagy helyszínek, mérget vehetsz rá, h kiegészítő előtt semmilyen formában nem lesznek. Ami ilyesmi újításnak megfelelt, az az 1.06 (vagy 1.05?? már összefolynak… :D) überbosszai és a fire ring volt. —> De lássuk be olyan nagyon ennél sem kellet megerőltetniük magukat, de attól még szerintem nagyon nagy ötlet volt és a paragonnal együtt vagy egy hónapra mindenkit visszahozott a pech. Ennek több mint fél éve! Látványos változást azóta a mobok megsűrűsödése jelent, önmagában ez is kellemes újítás volt de valójában játék élmény szempontjából olyan sok újdonságot nem jelent ez se. Csak azt szeretném érzékeltetni, h kiegészítőkig, maximum ilyen változtatásokra számíthatsz, finomhangolásra, bugfixekre, amitől a játék mindig kicsit jobb lesz, de csak ennyi.

    A cikkből én is hiányoltam, h a pvp még csak fel sem merült. De az itemizáció nekem bejön, remélhetőleg sok lehetőségünk lesz benne.

    Szerk: Egy szó nem volt ladderőlse! (Hál Isten!)

    Reply

  • avatar

    Bago

    |

    [reply]@Szotyi (#9):[/reply]Hát egyet kell értenem, pedig nem vagyok egy kezdetektől itt levő játékos. Mindenesetre azért összeraktam már egy para 72-es barbárt és a monkon kívül minden karakterem bőven 60 feletti. Csak a tisztázásképpen, hogy bár nem kezdetektől játszom, viszont nem is nightmare 0 án szotyizom. Rengeteget játszom a diablóval, de ezalatt hát nem emléxem, hogy egszer is dobott volna bármi igen értékeset, még mp9-10 en sem. Sajnos lehet itt kalkulációkat meg grafikonokat mutogatni, de a lényeg hogy hiába szorzod fel 600% al a majdnem nullát az nem lesz sok!!! Azt sem értem hogy ez az első olyan játék ahol a fő boss akkora szemetet dob hogy azon már sírni kéne? Minap néztem egy videót a neten a srác 1 óra 17 perc alatt verte le Diablót és a játék egy nagy kalap szeméttel jutalmazta.Pedig egy játékost az ösztönöz, és hajt előre, hogy jobb jobb dolgokhoz jusson, vagy érdemeljen ki amit a játék ad.Mindig valami jó kis izgalmas újdonság. Hosszas bosszankodás után leesett hogy a diabló3 dobási rendszere messzemenőleg nem játék nehézségi szintje miatt ilyen. Egy dolog miatt, ez pedig a pénz. Mert ha kivonjuk a játékból a goldot a jó itemeket, és hosszadalmas eljutnia fő célig, akkor a játékos vagy a csít, vagy a könnyebb megoldás után nyúl.Pláne ha nincs túl sok ideje játszani.. Jelen esetben a könnyebb megoldás az AH !!! Sokan mondanák hát goldért is lehet vásárolni ( farmolj 1000 évig a milliárdos cuccokért ) !!! Persze, persze meg látjuk a videókat a neten a tescos budget buildekről.. Hát a legutóbbi 50 millás barbár build nekem simán 100 millára rúgott mikor megpróbáltam követni az ottani statokat!!! Szal hagyjuk. Mi marad? Botozás vagy fizetsz. Tulajdonképpen a bottal is fizet az ember pár doboz gamét szóval Blizznek ez így jó. A játék kiadása óta kijelenthetjük, hogy nem csináltak voltaképpen komolyan semmit! Ezt kapjuk a pénzünkért A csiszolgatás polírozás az semmi.. Egy dologgal foglalkoztak, portolták PS-re, X-boxra! Hisz ezzel a világ játékostábor tortájából nagyobb szelet jut nekik, de nem láttam új pályákat, se új kasztokat,varázslatokat, itemeket, eventeket bármi építő jellegűt hogy ne und magad halálra míg megy a farmolás megint megint, és megint. Persze nem kötelező játszani, de ha már a játékos kifizette, és azért szeretne vele játszani akkor nem dobja ki. Egy játékot szerintem 3 dolog tud tönkrevágni, 1 : rengetek idegesítő bug ami játszhatatlanná teszi, 2 : sok csíter botos akik lehet nem is játszani jöttek,és 3 : a pénzéhez kapzsi cégvezetők akik nem is ismerik azt hogy játék, csak azt hogy pénz, és feláldoznak mindent ennek az oltárán. Szal ameddig ezek bármelyike is fennál addig a játékosok csak szívnak. A másik az álandó online! Ez a mai sláger minden cégnél. Online a telefonon a táblagépen a játékokban mindenben. Annó még elég régen az online az egyenlő volt azzal hogy a haverok összejöttek egy jó multi gémre egy pár órát, és jól szórakoztak. Ma ez másképp van, vitatkozhatnánk rengeteget, hogy miért kell az állandó online, de egy biztos nem azért hogy have fun legyen!!! Jelenleg a karakterem pukkanásainak 95% a az online miatt van ami javítást von magával, és bosszankodást. Egy játékkal nem azért játszom hogy bosszantson hanem hogy szórakoztasson ( szerintem ) Mindenesetre ez egy jó game aminek sok évre visszamenő múltja van , és rengeteget ki lehet hozni belőle, még pénzt is. Hacsak nem az a célja a cégnek hogy kifacsarja belőle az utolsó csepp pénzt is majd veszni hagyja. Remélem nem ez lesz és bocs a hosszú levélért.

    Reply

  • avatar

    Dyingsoul

    |

    [reply]@Professor J (#15):[/reply]Így van és azt se felejtsük el, hogy az ilyen interjúknak is megvan a maguk menete, egyszerűen nem kérdezhetnek rá olyan konkrét dolgokra amiket ti is várnátok, mert úgy is az lenne rá a válasz, hogy when its done vagy soon (mint ahogy jött ez a válasz arra is hogy mikor jön az itemizációs patch).

    Ez olyan, mint amikor látjátok a híradóban is hogy nyilatkozik mondjuk egy hatósági szerv egy bűnügyről: nem árul el részleteket, hiszen folyik a nyomozás. Itt kb ugyanez van: nem árulhatnak el pontos részleteket, mert folyik a fejlesztés, sokminden változhat.

    Ennek ellenére azért szerintem voltak benne hasznos infók, mint például az, hogy az itemizációs patch csak blizzcon utánra várható, minden legendarynak különleges tulajdonságokat akarnak adni, van tervük arra, hogy az itemeket upgradelhetővé ezzel egyetemben soulboundossá is tehetjük némely fejlesztés után, a konzolos fejlesztés valójában a PC-s launchig el sem kezdődött és még lehetne sorolni…

    Reply

  • avatar

    Professor J

    |

    [reply]@lassudefekt (#13):[/reply]Lehet, hogy a Blizz sokszor ismétli önmagát, de nem mindenki van naprakész információkkal felszerelkezve, gondolom az interjú meg annak az apropóján készült, hogy ki lett nevezve Josh a Diablo 3 élére.

    Reply

  • avatar

    Matthew

    |

    [reply]@Dyingsoul (#12):[/reply]Köszönjük a fordítást, nem kis mennyiség azért ez már, szóval tényleg, jó, hogy ilyeneknek is nekiesik mindig valaki.

    Reply

  • avatar

    lassudefekt

    |

    [reply]@Dyingsoul (#12):[/reply]ennyi erővel beszélgethettek volna a “zagyszivattús hígtrágyaszórók vizuális megjelenése a 60-as évekről napjainkig” témakörről is vagy “a dácsiaipar színhasználata és ennek pszichológiai hatásai a román bányászok szexuállis életére”. és amúgy mi van a diablóval? ja annak én vagyok a direktorra. köszönjük.

    Reply

  • avatar

    Dyingsoul

    |

    Na a gyerekes egymásra vonatkozó megjegyzéseket tessék félretenni, mert nincs kedvem oviaput játszani sem további hsz-eket törölni.

    Másfelől ez egy interjú, nem pedig patch notes. Nem tudom milyen világmegváltó válaszokat vártatok volna.

    Reply

  • avatar

    Singa

    |

    [reply]@sance77 (#8):[/reply]Szia!

    Először is, az oldalon van egy beépített helyesírás ellenőrző (“komojan” van, nem viccelek egyszer majd nézd meg, ha már felnőttél)…

    Másodszor, miután a konzolon nem lesz se gold, sem pedig AH, ezután elbírom képzelni, hogy a kereskedelem még jobb is lesz, mint PC-n, mert a sok olcsó szemetet nem fogják felrakni és nem lesz annyira könnyű és gyors a cuccok eladása/vétele/cseréje, tehát a salvage/trade opció gyakrabban lesz használva. Valamint az, hogy nem lesz gold, ahhoz fog vezetni, hogy a játékosok egy más típusú fizető eszközt keressenek Pld:. egy legendary item, vagy esetleg más cucc formájában (akárcsak a D2-ben az Ist rúna, vagy a Stone of Jordan legendary gyűrű), ez a rendszer egy másik játékban már, a D3 gold inflációt figyelembe véve kifejezetten sikeresnek mondható (mind tudjuk melyik játék ez, amelyiknek a nevét nem szabad kimondani, mert akkor 12 évessé válok, ellenben a fórum egyik fele FBI ügynökké [Igen magyar FBI, hehe] a másik fele pedig sikeres, mindent tudó informatikussá, akik kiterjedt és egzotikus szókincsük felhasználásával, válogatott és frappáns átokszavakkal illetnének…). Ezeken kívül a konzolos verzió megjelenését szerintem ugyanolyan lelkesedéssel várhatod, mint eddig (én is várom, annak ellenére, hogy nincs konzolom, mert az interjúban is elhangzott, hogy esetlegesen az egyedi konzolos feature-ok PC-re is átkerülhetnek, amik első ránézésre nem rosszak, gondolok Pld: a gurulás/bukfencre) hiszen ott a PC-s verzióhoz képest minimális vagy egyáltalán nem lesz tartalom kivéve, ellenben új feature-ok lesznek berakva Pld:. bukfenc, a nem fixált kameranézet, a LAN barátokkal, az offline mód, stb…

    Reply

  • avatar

    lassudefekt

    |

    Végigszenvedtem ezt az óriási bullshitelést, és csak gratulálni tudok, ezek az arcok kiváló magyar politikusi attitűdökkel rendelkeznek. Ha esetleg beszar’ a géming biznisz, semmit nem kell csinálniuk, csak öltönyre cserélni a pólót és belépni egy pártba. Az igazi, tényleges fájó kérésekre valahogy sose adnak választ, egyszer megnézném ezt az arcot is, amikor cseresznyepiros fejjel makogva próbál kiizzadni valami hazugságot amikor egy normális riporter rommá szivatja élőben, nem folyamatosan alákérdez, és mit ad isten még a játékhoz is ért. Szégyen az egész és a legszarabb, hogy a játék és a játékosok isszák meg a levét.

    Reply

  • avatar

    Szotyi

    |

    Üdv. ! Úgy látom a szócséplés és semmitmondás mestere nyilatkozott. Az ilyen esetekben mikor látom hogy valaki erre készül, meg szoktam kérni hogy kezdje a mondókáját az utolsó mondatával és abba sűrítsen bele minden lényegeset, a többi nem érdekel. Jelen esetben az egyetlen lényegi kérdés, hogy 11 év hegesztgetés, barkácsolás, okosítás után lesz valaha egy normális event, normális dobás, vagy bármi ami felhozza az élvezeti értékét ennek a gémnek, a tizenegy néhány évvel ezelőtti D2 szintjére ? IGEN vagy NEM ?
    Mert azt hogy több mint egy fél év variálás után jönnek egy “minden egyszerre beazonosításával” azt szerintem hagyjuk, mert már a D2-ben is benne volt, de talán a D1-ben is… Sőt azt is hagyjuk hogy nem képesek levenni az állandó online-ról, ami miatt a legkisebb net vagy egyéb probléma miatt azonnal beadja a kulcsot a rendszer, miközben ez konzolra sikerült hogy hogy nem. Megy a kamu érdeklődés a játékosoktól mit szeretnének, miközben valójában ez senkit nem érdekel. Ameddig egy ember is lesz aki rmah-ban vesz bármit is bármennyiért addig Blizz kötni fogja az ebet a karóhoz, márpedig az online kell és normális dobási arány nem lesz, akinek jó cuccok kellenek vásároljon a botosoktól rá goldot, vagy pénzért az rmah-ból. igen sok emberrel beszéltem aki az elejétől nyomja és véletlenül pont közülük senkinek nem esett egyetlen db. olyan tárgy sem, amit 30-50M fölött el tudott volna adni, szóval hagyjuk a sok száz millás meg milliárdos cuccokat hogy honnét vannak hegyekben az AH-ban…
    3 dolog volt eddig a dobásokat goldot érintően amit gyorsan lereagáltak :
    1./az elején a minimális javítási költségeket a sokszorosára növelték
    2./act4-ben marha gyorsan drámaian lecsökkentették a goldot a vázákból
    3./kék tárgyak statjait azonnali kukás szintre csökkentették mind, miután kiderült hogy vannak igen jó és olcsók is közöttük, amit akár érdemes használni is.
    Mindezek után jött a paragonos púder táblázat, ami valójában a hulladék tárgyak mennyiségét növelte némileg, ennyi.
    A fórumokat eluralták a vér pistik akik szerint rendben van minden, mpl10-es sem kihívás és tömegével árulják a 100millás tárgyakat ah-ban. :D Összegezve itt tartunk.

    Reply

  • avatar

    sance77

    |

    Diablo Somepage: Igaz az a hír, miszerint sem a PS3 sem az Xbos 360 verziókon nem lesz Arany illetve valódi pénzes aukciós ház sem?

    Josh: Ez így igaz, egyik konzol verzión sem lesz semmilyen aukciós ház.

    Ez nagyon szomoru,legalább az arany aukcios ház lenne.Igy értelmetlen farmolgatni,ugylátom a konzolon egyszer játszos játék lessz./a kereskedés,alap egy ilyen tipusu játéknál/
    Igy már komojan megfontolom hogy megvegyem e konzolra:(.
    Pedig nagyon vártam a konzolos megjelenést,de már nem anyira.

    Reply

  • avatar

    MephistoiX

    |

    PvP és random mapok? Ezekről már kérdezni se mernek?

    Állítása szerint próbálta megérteni, h miről is szól ez a játék, de nem tudom sikerült-e. Ne arról szóljon, hogy 5 ezredjére is uazon a mapon megyek végig. Sokkal jobb volt a D2-ben ez, hogy sose tudhattam pontosan mi hol van. Ez dobná fel nagyon a játékot, de még csak szó sincs róla..!

    A D1-2 receptjének felét ez a véletlenszerűség tette ki..2013-ban már nem lehet megvalósítani..?

    Próbáljátok elképzelni, milyen lenne pl festeringbe menni úgy, hogy mindig minden teljesen máshol van, még a pályák is lehetnének legalább 2-3 eltérő irányban egymáshoz képest. Egész más még ugyanarra a pályára is másik irányból menni. Az egész játék ezerszer jobb és érdekesebb lenne. Ez lenne a legjobb változtatás és nagyban növelné szavatosságot. Enélkül a D2 se húzta volna sokáig.

    Reply

  • avatar

    Heffernan

    |

    Hála istennek nem kellett egy ilyen megbeszélésen ott ülnöm, mert a felénél bealudtam volna.
    Mintha a főnöknek mesélnék mit össze melóznak éjjel-nappal, aztán meg a hülye is tudja ,hogy 1 jó ötletet sem sikerült kipréselniük még, és nem is alkalmasak rá.

    Reply

  • avatar

    Gaara

    |

    [reply]@Wh1te_Rabbit (#4):[/reply]szerintem ha eleve nem terveznek hozzá PVP geareket akkor nem is érdemes vele foglalkozniuk mivel ha nem egységesek a pvp gearek akkor nincs egyensúly.

    Reply

  • avatar

    Wh1te_Rabbit

    |

    PVP? Semmi? Bezzeg a konzolról ment a duma, de politikusi stílusban… fél oldal beszéd, semmi mondanivaló

    Reply

  • avatar

    Gaara

    |

    szerintem inkább új actok kellenének. Ha azokkal végeztünk akkor még pluszba elérhető questek, mert egy idő után szerintem elég unalmassá válik az actok farmolása

    Reply

  • avatar

    Zoro

    |

    As I excepted. Pofázás van. Fejlesztés 0. :D

    Reply

  • avatar

    Abiondi

    |

    Jó volt olvasni arról, mi minden fog bekerülni a következő 10 évben a Diablóba.

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.