Az e-sport, a Diablo 3 és a PvP Aréna

Westy . Hírek 632

A következő cikk a Diablo 3 PvP rendszerével, potenciális e-sporttá válásával és az erre adott hivatalos reakcióval foglalkozik. Még itt gyorsan félbevágom, a tovább után olvashatjátok is!

A 2010-es Blizzonon hallhattunk először a Diablo 3 PvP rendszeréről. Megtudtuk, hogy a PvM játékokban nem ugorhatunk majd egymás torkának, mivel a készítők szerint sokan ezért ódzkodtak az idegenekkel való közös játéktól. Ráadásul az előző rész PvP tartalma semmi másra nem szolgált, csak hogy a többi játékosnak elrontsuk a szórakozását.

Ezért bevezették a játékba az arénákat, ahol azonos esélyekkel mérkőzhetnek meg a játékosok 2v2, 3v3 illetve 4v4 meccseken.

Sokan hamar összerakták a dolgot: Blizzard + arena = kompetitív játék, e-sport. Az elmélettel az egyetlen probléma az volt, hogy amikor erre rákérdeztek a rajongók, Jay Wilson nagyon egyenes, nemleges válasszal felelt:

Are there any plans to make competitive gaming big in Diablo 3’s arena?

If anything Blizzard is specifically trying to avoid that. If players want to do that, they have the power to. Blizzard will not be encouraging it though, Diablo 3’s Arena is not an e-sport. If it becomes an e-sport the balance dictates everything.

Tehát Blizzardék nem szeretnék, hogy a PvP egyensúlya diktálja a Diablo 3 fejlődését és ezért szíves örömes feláldozzák az aréna igazán komoly, kompetitív felhasználását. Lépéseket azért tesznek az balansz megtalálása felé: például néhány esetben külön fogják beállítani a pvp és pve környezetben elcsattanó sebzések értékeit. A fejlesztők szerint azonban ez sem tökéletesen megoldás, hiszen nem akarják, hogy (a crowd control effekteken kívül) egy-egy varázslat nagyon eltérően viselkedjen pvp-ben mint pve-ben, mert ez kaotikus, zavaró lenne.

Jay Wilson a Blizzconos QnA panelben egyenesen azt mondta, hogy szerinte lehetetlen feladat tökéletesen kibalanszolni a Diablo 3  pvp-jét, egyébként pedig a széria arról is szól, hogy kitaláljunk egy tökéletes build-gear kombinációt, amivel földbe döngölhetünk másokat.

A cég tehát nem akarja, hogy e-sport legyen az arénából, bár azt hozzátették, hogyha a játékosok efelé viszik el a rendszert, nem fognak közbeavatkozni. És bizony egyelőre úgy néz ki, hogy igenis ebbe az irányba haladunk, pedig még meg sem jelent a játék.

Rengeteg fórumozó gondolja úgy, hogy a kompetitív játék legfőbb eleme a szék és a billentyűzet között helyezkedik el. Erre az is jó példa, hogy például a Starcraft 2 egy éves karrierje alatt maradt pár ember a top playerek listáján, akiknek bárhogy nerfelik vagy buffolják a faját, elmozdíthatatlanul a legjobbak között maradnak. Sokan tehát úgy vannak vele, hogy nem a kristálytiszta egyensúly a fontos, hanem az ügyességet, taktikusságot és jó buildeket megengedő játékrendszer, amiknek aztán nem leszünk híján.

Van egy másik csapat is, aki a Diablo 3 e-sporttá válása miatt küzd, ezek pedig a casterek. Rengetegen várják, hogy Diablo 3-as meccsekhez készítsenek kommentárt, mert sokan úgy gondolják, hogy a Diablo arénája ezerszer szórakoztatóbb és letisztultabb lesz mint a  WoW-é valaha is.

Hát körülbelül így állunk. Rengeteg faktort kell átgondolni ahhoz (csak egy amit nem említettem: a gear megszerzésének módjai), hogy eredményre jussunk a kérdésben: Válhat-e e-sporttá a Diablo 3? Szeretnénk, hogy azzá váljon? Ti szeretnétek? Ne fogjátok vissza magatokat, mindenkinek a véleményére kíváncsiak vagyunk a komentekben!

Egy 2v2 meccsel köszönök el, amit a Forcesc2Strategy castolt. Elsőre nagyon furcsa volt, utána megkedveltem a videót. Mindenkit figyelmeztetnék, ha betörnének a kommentátorok az Arénába, ennél sokkal, sokkal profibb anyagokkal találkozhatnánk.

Forrás:

Comments (20)

  • avatar

    Szavazás: PvP a Diablo 3-ban | Diablo III Hungary

    |

    […] Nemrég beszéltük róla, hogy megváltozott a játék aréna rendszere. Még régebben volt egy cikk arról, hogy mik a játék e-sporttá válásának esélyei. A következő szavazás arra szeretne […]

    Reply

  • avatar

    PvP infók tegnapról | Diablo III Hungary

    |

    […] arénák best of 3/5-ös formát követnek majd, de ez nagyot változott. Mint tudjuk, a Blizzard nem szeretne e-sportot csinálni a Diablo 3 arénájából és ezt a sajtótájékoztatón elég erősen alá is támasztotta: az […]

    Reply

  • avatar

    CraftyFOX

    |

    [reply]@Hiftu (#14):[/reply]*”attól a Blizzard még annak szánta, előre elmondta, hogy nem balance-olja ki a pvp-t Hát tudod az sc1 et sem szánták annak.” — Valamilyen szinten mindenképpen kibalancolja mert ha nem lenne balance egyáltalán, akkor 1 hét alatt eltűnne minden player a pvp ből.

    * “nem lesz gyorsabb support, főleg nem a pvp részre.”—- Ha e-sportá válik ez alap követelmény. Szóval de bizony.

    * “a Blizzardnak nem érdeke nagy support team-et külön fenntartani még a pvp-re is, mert az ugye csak extra pénz.” — Az e-sport több profit termel mint költséget, így ez a kérdés is magát oldja meg, ha népszerű e-sportá válik akkor megéri egy support team, már csak azért is mert alapból is lesz egy (mint ahogy ez a blizznél jellemző), legfeljebb nem olyan nagy.

    Reply

  • avatar

    Jerevinan

    |

    nice, nem csak nekem tűnt fel hogy az aréna 1 az 1be bloodline champion. amúgy simán lehet belőle esport

    Reply

  • avatar

    gyufa

    |

    Szerintem a wow aréna meccseknél biztosan érdekesebb lesz, mert wow alapból lassú és ráadásul a healerek csomó ideig életben tartják a csapatokat.
    Viszont biztos gond lenne ha túl sok wow játékost veszítenének vele, hiszen az havidíjas, illetve minden kiegészítőnél behúzzák az egész előfizetői táborukon egy új játék árát.
    Szerintem több előnye van mint hátránya ha e-sport lesz, feltéve hogy nem halasztják a megjelenést emiatt.
    Van egy bloodline champions nevezetű játék ami csak egy arénából áll, eléggé hasonlít a D3 arénára csak rajzfilmes / gyerekes grafikával (alapvetően ingyenes, de sok idő unlockolni a karaktereket, ezért meg lehet venni).

    Reply

  • avatar

    Hiftu

    |

    D3, ha e-sport lenne, akkor
    * attól a Blizzard még annak szánta, előre elmondta, hogy nem balance-olja ki a pvp-t
    * nem lesz gyorsabb support, főleg nem a pvp részre.
    * a Blizzardnak nem érdeke nagy support team-et külön fenntartani még a pvp-re is, mert az ugye csak extra pénz.

    Szerintem hivatalos álláspont az lesz, hogy megmarad cooperativ game-nek, pvp mellékággal.

    Reply

  • avatar

    Angelo

    |

    Én legfőképp a pvm-et részesítem előnyben, viszont szintén kipróbálnám magam pvp-ben is főként azért is, mert létrehozták ezt az arénát. D2-ben nem szerettem a pvp-t, de a D3-as megoldás nagyon tetszik. Egyszóval abszolút támogatom és én is örülnék, ha e-sporttá válna. Ártani nem árt max több munkával jár, de megérné. Nem vagyok akkora pvp-s, de lehet, hogy én is az lennék előbb utóbb. Persze a pvm előnyben lesz nálam továbbra is. :)

    Reply

  • avatar

    Aleph

    |

    [reply]@CraftyFOX (#8):[/reply]Nagyon jó poszt, köszi! Annyit hozzátennék, hogy ha támogatni is fogják a kialakulását akkor azért az ezen felül rengeteg munkával is jár. Főként battlenet featurek és egyéb applikációk támogatása. Reméljük lesz rá energiájuk és tényleg meglátják benne a potenciált. Főleg mert a WoW már kifutóban van vagy lesz lassan.

    Reply

  • avatar

    Westy

    |

    [reply]@CraftyFOX (#8):[/reply]Na, hát ez már egy vélemény, maximálisan egyetértek vele. :)

    Nekem egyébként pont azért tűnik potenciálisabb e-sport jelöltnek mint a WoW arénája, mert ahogy Aleph is írta sokkal jobban differenciálhatóbbak és érdekesebbek a képességek, egyszerűen jobb érzés nézőként részt venni benne. A rúnák grafika módosítása, a gyönyörű animációk mind segítenek a nézőknek, hogy bele tudják élni magukat a meccsebe és persze hogy átlássák mi történik.

    Bármit mond is a Blizzard, sok jel arra mutat, hogy félig tudatosan úgy készítették, hogy e-sportként is megállja a helyét.

    De egyébként ellenvéleményekre is kíváncsiak vagyunk, ne féljetek megosztani a véleményeteket.

    Reply

  • avatar

    Jason

    |

    [reply]@ (#7):[/reply]Márpedig én szívből remélem hogy így lesz.

    Reply

  • avatar

    Aleph

    |

    [reply]@Westy (#6):[/reply]Ha differenciálják eléggé a skillek kinézetét, akkor szerintem élvezhető és laikusoknak is érhteő aréna mecssek lehetnek. Wowban nehéz követni laikusnak, hogy éppen ki mit miért csinál.

    Reply

  • avatar

    CraftyFOX

    |

    Részemről abszolút a casterekkel és azokkal a fórumozókkal tartok, akik úgy gondolják, hogy a diablo 3 nak, mind hardcore e-sport gamenek is van jövője, attól függetlenül, hogy ezzel kapcsolatban egyelőre, mi az álláspontja a blizzardnak. Megemlíteném, hogy a starcraft 1-et sem szánták annak, sőt akkor az e-sport kategória lényegében még nem is létezett, mégis mi lett a vége.
    Talán néhányan úgy gondolják nem érinti őket a kérdés, tekintve, hogy nem terveznek nagy e-sport karriert (gondolom ez a többség) sőt még talán a pvp nek sem lesznek különösebben nagy fanjai, de ezt akkor igen rosszul gondolják. Kifejtem miért. Ha a d3 nak sikerülne e-sportá válnia, az egy sokkal aktívabb, és gyorsabb game supportot is jelentene egyúttal. A játék azáltal, hogy rendezvényeken, streameken, versenyeken jelenne meg, sokkal nagyobb figyelmet kapna, mind fejlesztői mind rajongói szempontból, így sokkal tovább, és aktívabban megmaradhatna a játékos köztudatban, miközben balance és egyéb téren egy jelentősen gyorsabb fejlődést, csiszolódást tudna felmutatni.
    Így akit még maga az e-sport nem is nagyon érdekel, jobb ha belegondol, hogy ez egyúttal egy igen masszív game supportot is jelent. A játékban nem maradnak hosszútávon bugok, vagy jelentős kiegyenlítetlenségek, lényegében folyamatosan csiszolódik, és nem kell szarvashibákkal szembesülni éveken keresztül javítások nélkül.

    A Blizzard álláspontja részben érthetően az, hogy a d3 at nem tervezi e-sportnak. Csak a Blizzard legalább 2 e-sport gamet futtat jelenleg egyszerre, nem célja tehát, tovább osztani a saját e-sport rajongói táborát egy harmadik szekcióra. Az is érthető, hogy ezzel a balancolás kulcskérdéssé válhat, ami ugye egy igen fáradságos, és valószínűleg költséges munka lenne a blizzard számára ezért ezt jobbára elkerülné. Ellenpontként meg kell azonban említenem, hogyha a d3 kirobban és hatalmas sikert arat, valószínűleg még sok wowos is áttért rá, és akik wowban is már az arénát részesítették előnyben, valószínűleg d3-ban is így tesznek majd, következésképpen a wow veszít e-sport jelentőségéből, amit ha a blizzard nem aknáz ki a d3 nál, akkor összességében ilyen téren negatív mérleggel zár. Úgyhogy még arról sem vagyok meggyőződve, hogy a blizzardnak jót tesz hosszútávon, ha az elavuló wowot támogatja e-sport szempontból a vadi új d3-al szemben.

    Abszolút támogatom a d3 e-sportá válását, ha már d3-al játszok szívesebben nézek d3 aréna közvetítéseket, mint mondjuk wow arénát. A versenyeken és rendezvényeken való megjelenések “életben tartják a lángot” az érdeklődés középpontjában maradhat a játék akár évekig is, miközben ezzel minden játékos csak nyer, a megemelkedett game support és a saját érték termelés okán (valljuk be, a torchlighban előállított hyper szuper lvl 99 es full geares karaktered semmit sem ér, ahhoz képest, mintha grand master ligás lennél sc2 ben, pedig lehet ugyanannyi a ráfordított idő, a különbség csak az hogy az egyik egy széles körben elismert teljesítmény, a másik meg csak feleslegesen elszórakozott idő :D). Egyszóval, ha a d3 e-sportá válik mindenki d3 al töltött ideje értékesebb lesz egyúttal.

    A balancról annyit, hogy Westyvel egyet kell értsek abban hogy, az így is úgyis állandó kérdés még sc2 nél is, pedig ott aztán igazán letisztult elemekkel van dolgunk, mégis időről időre fellángolnak a viták, miközben ugyanazok az emberek utaznak a versenyekre. A balance egy nagyon összetett kérdés, egyáltalán lehetséges akár elvben is a a tökéletes egyensúly, anélkül hogy a balancolni kívánt elemek ugyanazok lennének ??? Hiszen minden szabály mellett ott az ember, ami egy kiszámíthatatlan kaotikus gépezet a maga módján, és aminek egyénenként változik gondolkozás módja, így bizonyos elemek egyesek kezében túl erősnek, másokéban pedig éppen túl gyengének tűnhetnek, játékstílustól függően. Ez akár egy érdekes filozófiai vita alapja is lehetne. Az én elméletem, hogy a játék elemek egyensúlya hosszútávon hiperbolisztikussá válik. Az elemek közti “erő” különbségek a hosszútávú balancolás során tartanak a 0 felé, miközben azt sosem érik el. Még az is kérdéses, hogy ez volna a cél egyáltalán ? Cél lehet-e az, hogy a küzdelmeket az nyerje meg, akinek jobb napja van, vagy kicsit szerencsésebb ?? vagy az a cél, hogy jó buildel jó gearal kiegyensúlyozható legyen az, ha valakinek nincs 250 apm-e ? Erről már kifejtettem álláspontomat, miszerint a legszerencsésebb ha egyenlő arányban játszik szerepet az agymunka => build terv, a kitartás, türelem => farm és az ügyesség => karakter controll.

    Néhány e-sportnak számító játékban (pl legue of legends), szintén rengeteg játék elemet kell egymáshoz igazítani és kiegyenlíteni, ami kisebb nagyobb sikerrel meg is a történik, nyilván diablo3 esetében a rúna system összetettsége miatt, egy minden eddigit meghaladóan kolosszális balance probléma szakad a blizzard vállára, s nyilván ezért nem erőltetnék részükről a dolgot, de én azt mondom, hogy tökéletes balance úgysem lesz, még az sc2 ben sincs, mert amíg két különbözőképpen gondolkozó ember él a földön, addig valami az egyiknek fog jobban kedvezni, más pedig a másiknak. Ezért a PVP simán alkalmas e-sportá válni, akkor is ha senki nem garantálja a 100% kiegyenlítettséget (hiszen ezt eddig sem garantálta semelyik e-sport játéknál sem senki) pusztán azáltal, hogy a blizzard figyelmet fordít rá, csiszolgatja, nem engedi a a hosszútávú exploit abuse-okat és nem hagy a játékban teljesen szembeötlő egyenlőtlenségeket, amik amúgy is magukat fogják az idők során felfedni, és amiket a mai technikai, és statisztikai eszközökkel, könnyen szűrni és javítani lehet. Igen, ez egy folyamat lesz, senkit nem lepne meg, ha eleinte arcpirító kiegyenlítetlenségekkel találkozna arénás pályafutása kezdetén (így volt ez az alapvetőleg balance nak szánt játékokkal is (sc1,sc2,wc3,wow)), de ezek idővel tompulnak ,ha a blizzard figyel, és az a bizonyos balance különbség eltolódik a 0 felé, még akkor is ha nem éri el sosem. Ez a hosszú folyamat, más játékok esetében nem vette el a blizzard kedvét, remélem ez most is így lesz, mert náluk is csak az akarat a kérdés, ami lesz, ha lesz rá igénye a játékosoknak is.

    Én tehát azt mondom elsősorban a rajongói táboron múlik, hogy lesz e a Diablo 3-ból e-sport. Úgy gondolom, hogy ez csak és kizárólag használhat a játéknak, és mindenki csak nyerne vele, ezért támogatom.

    Reply

  • avatar

    Hamu

    |

    [reply]@Westy (#6):[/reply]Esély van rá, de így hogy pvm-ből kell pvp-re öltözni ezzel azok nyernek sokat akiknek mondhatni korlátlan idejük van arra hogy újra és újra végigverjenek egy-egy bosst, bízva abban hogy hátha esik ami kell.

    Reply

  • avatar

    Westy

    |

    Nekem amúgy semmi bajom nincs azzal, hogy PvM-ből kell a PvP-hez is a cuccokat szerezni, pontosabban nem lesz pvp, pve set.

    A cikk amúgy arról akarta megkérdezni a véleményeteket, hogy szerintetek lehet e a Diablo 3-ból kompetitív, versenyszerű, akár nagyobb összegű díjakkal támogatott, iparszerű sport versenyekkel, casterekkel. Tehát ki tudnak-e belőle hozni egy a laikusoknak is élvezhető, nézhető műfajt.

    Reply

  • avatar

    icekrisz

    |

    Hát én is inkább a pvm felé hajlok, már csak a tradíciók miatt is. De jó lesz az arena-rendszer, hogy egy kis változatosságot vigyen a játékba. És egyébként is, lehetek akármennyire pvm fan, a pvp-t már csak azért is megéri tolni néha, mert sokkal inkább skill-függő, ebből következik, hogy gyorsabban ismeri ki a karakterét az ember, amit aztán pvm-ben is lehet hasznosítani.

    Reply

  • avatar

    JoonusMortum

    |

    PvP-t a népnek! Én mindenek felett támogatom. Ha megunom a sok boss ölést ki akarom magam próbálni a mások ellen is. Persze lehet hogy nem lesz olyan jó mint amilyennek tűnik, de szerintem egy próbát mindenképp megér. És hátha tényleg lehet vele érdekességeket nyerni: egy címet a neved elé, egy csilli-villi itemet vagy rankot, vagy avatárt, vagy mind1 csak már nagyon vááááááárom.

    Reply

  • avatar

    Hamu

    |

    [reply]@Jerevinan (#2):[/reply]Nemnemnemnem persze ha valaki eléri azt a szintet hogy arénába mehessen, biztosan jó neki a bossokból eső tárgyak is, de a későbbiekben, és azoknak is akik ez ist élvezik a játékokban?
    De visszatérve ha wow-ban pvp-zni akartam akkor pvp-ztem és onnan szedtem az itemeket mert a pve-sek sokat nem adnak a latba pvp-n persze az a wow, és nem is akarom összehasonlítani a kettőt, mert a dio mindig is pvm központú volt és remélem lesz is, de ha van lehetőség pvp-t / arénát játszani benne, akkor miért ne? És akkor miért ne lehetne külön a pvp-re seteket készítenie a blizznek?

    Reply

  • avatar

    Jerevinan

    |

    [reply]@ (#1):[/reply]nem tudom miért lepődsz meg. alapvetően pvm játék volt és marad is sztem. és wowba is ha itemet akartál instáztál vagy full tescoba mentél bg-re….nem kell minden marhaságot átvenni wowból sztem. sokat wowoztam de ki is ábrándultam belőle

    Reply

  • avatar

    Hamu

    |

    Én nagyon várom benne az aréna rendszert, kíváncsi is vagyok hogyan gondolták jutalmazni az arénában történő teljesítményeket, hasonló lesz-e a wow aréna rendszeréhez hol magasabb szinteken erősebb seteket vehetünk ki, vagy mint az sc2-ben ahol avatarokat meg ilyeneket kapunk.
    Mert így akkor ha pvm-et kell játszani ahhoz hogy pvp-ben sikereket érjünk el, hát fene tudja.

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.