Grab Bag #21

Westy . Hírek 493

Szép lassacskán kezdünk kifogyni a témákból, úgyhogy reméljük Augusztus elsején szép csomaggal szolgálnak nekünk Blizzardék, abból talán elélünk a bétáig.

Ja igen, jó hogy szóba jött. Hogy senki ne lepődjön meg, előre mondom: amint béta lesz, kaput a Grab Bageknek. Ennek az oka nagyon egyszerű: a tesztelés kezdetétől el fogják lepni az internetet a Diablo 3-as hírek és biztos vagyok benne, hogy nem a wiki mélyéről összekapart dolgokra lesztek kíváncsiak. Emellett persze mi is írunk majd ahogy tudunk, úgyhogy el nem veszik semmi csak átalakul.

Térjünk vissza a jelenbe, ma és a következő két Grab Bagben a Diablo 3 grafikájáról lesz szó. Három részre osztottam fel a témát: ma a modellek minőségéről és úgy alapvetően a grafikai irányelvekről lesz szó, holnap az animációt vesézzük ki, pénteken pedig az egész téma tálalását, azaz az utómunkát vesszük szemügyre. Kezdjünk is bele!

Szögezzük le rögtön az elején, hogy az nem az én tisztem, hogy eldöntsem, elég mutatós lett-e a külcsín, vagy nem. Sokan úgy gondolják, hogy a játék nem elég darkos, nekik ezt a cikket ajánlom, itt bővebben szó volt a témáról.

Kezdjük a Blizzard grafikát érintő filozófiájával. A cég sosem törekedett arra, hogy igazán realisztikus kinézetet adjon a játékainak, sem arra, hogy a technikailag legjobbat produkálja. Az okok egyszerűek: egyrészt a játékaikat szeretnék elérhetővé tenni a középkategóriás gépeket birtoklók számára is, másrészt úgy gondolják, hogy nem feltétlen a legjobb ötlet egy játékban a valósághoz közeli képet festeni.

Híres-hírhedt szivárvány a 2008-as Blizzoconról

Miért is? A fotorealisztikus grafika lélegzetelállító, ugyanakkor rengeteg megkötéssel jár. Hogy egy példát említsek csak: mivel a realizmus megköti a készítők kezét, nem tudnak tetszőleges színsémákat vagy erős kontúrokat használni, hogy szép és átláthatóvá tegyék a játékteret.

Pedig a Blizzard pont ebben jó: egyszerre rettenetesen stílusos és átlátható grafikai megjelenítést kölcsönöz játékainak. Sokszor féltünk már attól, hogy egy-egy címből (WoW, SC2) átláthatatlan effektáradat lesz, de sosem állt még helyt a szkepticizmus, mindkettőben könnyen megkülönböztethető effektek, szétválasztható karakterek vannak.

A Blizzard a Diablo 3-nál sem döntött másképp: a játékban megtalálhatók a fentebb említett könnyen meghatározható színsémák, mind a kontúros körvonalak. Két fontos kritika éri a Diablo 3 grafikai megjelenítését: az első, hogy a külcsín túlságosan mesés és színes, a második, hogy a modellek túl primitívek, rajzfilmszerűek.
Az első kérdésről már volt szó a fenti linken, de mivel ez igazából ízlés kérdése, elmondom a saját véleményem is: szerintem semmi baj nincs azzal, hogy a játék grafikai világa változatos.

A karakterek kinézete

Már elég helyszínt láttam a Diablo 3-ból ahhoz, hogy hálát mondjak a készítőknek hogy nem hallgattak az elégedetlenkedőkre. Vannak sötétebb és világosabb helyek, így van az rendjén. Az erős színárnyalatokkal prímán lehet szemléltetni egy terület hangulatát és ennek az eszköznek az elvesztése azért, hogy baljósabb legyen a játék, borzalmasan rossz döntés lett volna. A gonosz hangulatot színesen is meg lehet valósítani, mivel a hangulatot nem a fényerő, hanem a zenei és a képi világ összhangja határozza meg.

A második kritika a grafika rajzfilmszerűségét, illetve kidolgozatlanságát érte. A kidolgozatlansággal kapcsolatban van egy fontos tényező, amit érdemes tudnunk: a Diablo egyik alapvetése az, hogy sok-sok szörnyet mészárolnak le benne a karakterek. Ennek megfelelően az enginenak sok-sok szörnyet is kell tudnia mozgatnia a képernyőn és mivel a cég szeretné, ha a középkategóriás gépeken is viszonylag jól futna a játék, megpróbálja minimalizálni az ellenfelek poligonszámát. Ez egyébként nem feltétlenül butítás, inkább hívnám a hatékonyság maximalizálásának: minél alacsonyabb poligonszámmal dolgozva minél jobban kinéző szörnyeket kell kapniuk a készítőknek. Higyjétek el, ez nehezebb feladat mint aminek elsőre látszik.


Ezernyi fallen a képernyőn

A grafika mesésségéről személyes tapasztalatok nélkül nem szeretnék nyilatkozni. Maradjunk annyiban, hogy meg tudom érteni, ha valakinek nem tetszik a stílus, de szerintem nem könnyű ennél jobbat mutatni. Én személy szerint csipázom és a sorozathoz illőnek tartom.

Akinek nem jön be a grafikai megjelenítés, az se átkozza el örökre a játékot: a modellek kinézete és stílusa csak egy, a játék külcsínjének három fontos oldala közül: az animációk és az utómunkálatok még hátra vannak. Szerintem nyugodtan mondhatom azt, hogy bár sokan nem gondolnák, de ez a kettő legalább akkorát, ha nem többet nyom a latba mint maga a grafika.

Forrás:

Comments (19)

  • avatar

    gerey

    |

    [reply]@Nomad (#18):[/reply]Ezt azért nem jelenteném ki ilyen biztosan, majd esetleg ha már megjelent a D3. A SC2-be is tettek egy fél évvel a megjelenés után egy extreme opciót a grafikai szintekhez.

    Reply

  • avatar

    Nomad

    |

    [reply]@gerey (#15):[/reply]A TQ-t a grafikára értettem, a videót meg a színezés és grafika kombinációjára. Sokkal jobb mint D3é volt és lesz valaha.

    Reply

  • avatar

    gerey

    |

    [reply]@Jason (#16):[/reply]Ezért is írtam amit írtam, az átlag klónok közül ugyan kiemelkedett, de a D színvonalát még csak megközelíteni sem tudta. Sajna vagy nem sajna azt mindenki maga döntse el.

    Reply

  • avatar

    Jason

    |

    [reply]@gerey (#15):[/reply]Jól sikerült iparosmunka a Titan Quest ja, de még vagy fél év fejlesztés ráfért volna, mert hagytak benne bugot szép számmal.Meg hogy nem szerveroldali a karaktertárolás, ezért multiba mindenki szanaszét csitelli, meg hackeli a karakterét.Remélem ezekre a Grim Dawn -ba jobban odafigyelnek.

    Reply

  • avatar

    gerey

    |

    [reply]@Nomad (#14):[/reply]A Titan Quest pont, hogy rossz példa a grafra, amikor megjelent mindenki sírt, hogy diablo klón, meg, hogy csupa napfényben játszódik az egész játék, mire meg kiadták a kieget ami az alvilágban játszódik nem voltak annyian kíváncsiak a játékra, pedig egy elég jól sikerült iparos munka volt, pár remek újítással, de nem tudott kilépni a Diablo árnyékából mivel nem volt meg benne az a plusz a Diablokban megvan.

    Reply

  • avatar

    Nomad

    |

    Én nagyon nem csípem a grafikáját! Már egy 7 éves D3 klónnak is jobb a grafikája. És legalább én ilyesmit vártam volna: http://www.gametrailers.com/video/templar-trailer-path-of/717609
    Legalább ilyesmi sötétes lett volna és a grafikája legalább 3szor jobb (sok a szöglet) Hiába mondják, hogy nagy lenne a gépigénye nem igaz. Volt a titan quest na annak is pl: ha megnézünk egy csontvázat és összehasonlítjuk D3mal akkor elhalunk a különbségen (ez csak 1 példa)

    Reply

  • avatar

    Lord Charaon

    |

    [author]gerey (#9):[/author][quote]@NxAlex (#8): Szerintem meg aki a grafika miatt nem akar játszani egy diablo-val, az meg is érdemli, hogy ne játsszon vele. A te ötleted viszont nem tudom mennyi többlet munkával járna, de inkább azt az időt amit erre kellene fordítani szerintem fordítsák a játék szempontjából fontosabb dolgokra, ha valakit annyira zavar a graf majd csinál rá módot, vagy leveszi a fényerőt aztán kész.[/quote]
    Ezzel tökéletesen egyet értek.Ha valakit,hát engem nem érdekel hogy milyen a grafika.Szerintem pont jó ahogy most van.Akinek meg annyira bántja a szemét a grafika,az ne játszón vele.De akkor soha nem tudja meg hogy mi is azaz “igazi” játék. :D

    Reply

  • avatar

    gyufa

    |

    [reply]@Hiftu (#11):[/reply]LoL >; ) … Lehet lesz 3D-s hang mint pl cs-ben ami segít.

    Reply

  • avatar

    Hiftu

    |

    [reply]@Professor J (#10):[/reply]Sőt, a hardcore játékosok kikapcsolják a monitort is. :D

    Reply

  • avatar

    Professor J

    |

    [reply]@NxAlex (#8):[/reply]Aki sír, hogy túl fényes, leveszi a játékon belül a gammát, meg a monitoron a fényerősséget, és voilá. :)

    Reply

  • avatar

    gerey

    |

    [reply]@NxAlex (#8):[/reply]Szerintem meg aki a grafika miatt nem akar játszani egy diablo-val, az meg is érdemli, hogy ne játsszon vele. A te ötleted viszont nem tudom mennyi többlet munkával járna, de inkább azt az időt amit erre kellene fordítani szerintem fordítsák a játék szempontjából fontosabb dolgokra, ha valakit annyira zavar a graf majd csinál rá módot, vagy leveszi a fényerőt aztán kész.

    Reply

  • avatar

    NxAlex

    |

    A grafikát illetően elég megosztottak az emberek, szerintem bele kéne építeni egy darkosabb módot és mindenki igénye ki lenne elégítve. Bár ez nem tudom mennyire kivitelezhető.

    Reply

  • avatar

    soulles

    |

    ” A GTA 4-nek pedig olyan a grafikája, mint a 3-nak csak kicsit felturbózva, de hát nem minden cég tud jól összerakni valamit. ”

    Erről vitát nyithatnánk, de inkább ne tegyük, maradjunk annyiban, hogy a megállapításod távol van a valóságtól :-).

    “felejthetetlen pillanat volt a diablo 1-ben amikor a butcher ajtót nyitott, haverommal játszottunk együtt és még úgy is frankón össze…rtuk magunk.”

    Az ilyen pillanatok jó dolgok, de ha több órát kellene menni előre a sötétségben, az közel sem lenne annyira jó. Végigtoltam egy párszor én is a D1-et, de csaka zért, mert elég rövidke, és nem kellett 20 órát nyomatnom a sötétben :-D. Multiban kipróbáltam még valamikor a 90-es évek végén, de már akkor is hamar unalomba fulladt a sok sötétség.

    Reply

  • avatar

    itha

    |

    felejthetetlen pillanat volt a diablo 1-ben amikor a butcher ajtót nyitott, haverommal játszottunk együtt és még úgy is frankón össze…rtuk magunk. Igaz akkor kb. 12 évesek voltunk, de a borzongás még a mai napig él.

    A 2-ben nagyon szerettem a kis lore morzsákat, az úgymond hangoskönyveket amiket lehetett találni. És szintén a bossok szövegei… über. sosem felejtem el őket. A kedvencem Mefisto: You’re too late!! HAHAHA :)

    remélem lesz hasonló monumentalitás a 3-ban is! nagyon nehéz eltalálni a mértéket, hogy ne giccs legyen, de bízom nagyon :)

    Reply

  • avatar

    Hamu

    |

    [reply]@Professor J (#4):[/reply]Pontosan, jó lesz ez, nekem a D2 egyik mai napig legjobb része mikor nem a tömlöcök mélyén kell harcolni. Egyenesen imádom mikor a szabad ég alatt csaphatok szét mindent és mindenkit, kár hogy a legtöbb hasonló játékban, mindig vmi mély barlangban, tömlöcben, várbörtönben és hasonlóakban játszódik a story 70%-a, ezért is bírom még a Dragon Age sorozatot is ott is csaták elég nagy részét kint vívjuk.
    Szóval maradjon a sok szín, hol világos hol helyenként sötét a monotonitás nem valami lélekemelő.

    Reply

  • avatar

    Professor J

    |

    A grafika pont úgy jó, ahogy van. Ahol sötétnek, vagy sötétebbnek kell lennie, ott az is, pl. tömlöcökben. Imádni fogom őket. A sivatagnál kifejezetten tetszik, hogy az a “sötét felhők gyúlnek a láthatáron” érzésem van, hogy nagy dolgok vannak készülőben.Ahol világosabb, ott világosabb, pl Act 1 néhány pontján, lévén “nem atomháborós mindenhol fekete az ég, a napot sem lehet látni” storyról van szó. A sötétségnek egy bizonyos szintig jó, túlzott mértékben nem, a hangulatteremtéshez tökéletes, lévén Dark Fantasyról van szó a Diablo esetében.Az eddigi videók alapján,nálam nyerő lesz a D3, ismét érzem azt a borzongást, mint a D2-ben, vagy az 1-ben.

    Reply

  • avatar

    Hiftu

    |

    Megnéztem azt a fan videot, ahol besötéti a játékot a srác.
    Hát kb 3 perc után unalmas volt ugyanaz a sötét árnyalat.
    Komolyan már vártam, hogy hol láthatnék egy kis élénkzöld felületet.

    Egyszóval maradjon a Blizzard döntése a színekkel kapcsolatban.

    Reply

  • avatar

    DreadmistX

    |

    Szerintem sem kellene annyira sötétnek lennie a játéknak, mert elég zavaró lenne egész nap sötétben hentelni.

    Grafika terén az hogy elfusson egy középkategóriás gépen csak optimalizáció kérdése. A GTA 4-nek pedig olyan a grafikája, mint a 3-nak csak kicsit felturbózva, de hát nem minden cég tud jól összerakni valamit. :D

    Reply

  • avatar

    soulles

    |

    Hát igen. Egy csak sötét tónusokkal operáló játékot manapság nem megvennének több millióan, pláne nem játszanák 5-10 évig egy apró okból kifolyólag: unalmas. Lehet sírni, hogy “jaaaj, miért nincs olyan sötét, mint egy néger szájában éjjel, jaj, de hülye ez a Blizzard”, de ennek konkrétan semmi értelme, ahogy a csak sötét helyszíneknek sem. Én kifejezetten unom, ha sötét van, legyen világos, jól látható pályaelemekkel, szörnyekkel, miegymással.

    A mesés témáról meg annyit, hogy vannak bizonyos korlátok, amiket át kell ugraniuk, és ahogy a cikkben is áll, egy középkategóriás gépen is jól kell futnia a játéknak (főleg multiban fontos ez), ezt pedig ezzel a cell shaded-szerű grafikával lehet a legjobban elérni. Jó példa a Borderlands, nem véletlen lett az sem olyan, amilyen… Nem véletlen az sem, hogy a GTA IV a szuper grafikájával és a milliónyi lehetőségével felső kategóriás PC-t kíván, és az sem, hogy még konzolon is meg-meg akad néha.

    Áldozatokat kell hozni, amik egyeseknek lehet fájdalmasak,de hát ez van. Akinek nem tetszik, az nem játszik vele. Vagy előszed valahonnan pár száz milliót, és a játék mellé ad egy pöpec gépet is, Természetesen úgy, hogy a 10-12 ezer forintos ár nem változik.

    Reply

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.